Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startar om


Cybertoto

Rekommendera Poster

Hej.

Någon som kan hjälpa mig. Har en dator 200Mhz som efter ett tag bara startar om sig! Det kan gå tio minuter, det kan gå ett par timmar och helt plötsligt startar den om. Tror inte att det är med kylningen det har med att göra. Har en för stark fläkt till den processorn.

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Påminner om "inifite loop error"-problem för mig. Alltså att datorn plötsligt startar om av sig själv utan att man gör något. Det kan också komma av att man startar program, klickar på någon länk också vidare. Påminner om när man trycker Reset utan förvarning.

 

Prova att byta:

Ta en sak i taget och se vad som händer ;)

 

1. Minneskrets(-ar)

2. Hårddisk-kabel

3. Hårddisk

4. Nätaggregat

5. Moderkort

 

Jag fick det tipset när jag hade samma strul som ditt påminner om. Dock löste det sig av att jag struntade i att använda Sleep-funktionen på datorn. Då hade jag i princip bytat ut nästan allt på datorn utom moderkortet ;)

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKi, Vad är "Sleep" för någonting? Är det något man kan ställa in i bios? Satt och tittade bland andra problem om detta och det jag kom fram till då var att nätdelen kanske var kass. Men jag tycker inte att den borde vara det,,,, Hör gärna av dig igen,

Mvh

Cybertoto

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Sleep-funktionen är detsamma som "Försätt datorn i vänteläge". Jag har ett MS-tangentbord med en sådan knapp på längst ut till höger på tangentbordet. En knapp med en måne på ;) Trycker jag på den så somnar datorn.

 

Om du kan ändra det i BIOS vågar jag inte svara på, men du kan bestämt ändra det i Energisparfunktionerna i Kontrollpanelen. Där finns ju standardinställning som innefattar även ovan nämnda. Du kan ändra funktionerna till "Aldrig" där.

 

Du skrev något om en eventuell kass nätdel. Möjligt att det är anledningen. Att nätdelen inte orkar leverera strömmen som datorn behöver och då startar den om av sig själv.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-11 18:55:45 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen.

Jaha, det var det du menade. Man tror du verkeligen att det är det som gör det? Hur märker man att nätdelen är kass? Kan man mäta det med något program respektive se hur varm processorn blir? Vet du var man kan hitta ett sådant program på nätet. Hade varit bra tt fixa detta. Är inte så kul när den startar om hela tiden.

Tack för hjälpen ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Nä, jag är väl inte hundra säker på om det verkligen var det som var orsaken. Jag experimenterar och provar alla utvägar när jag löser mina egna datorproblem. ;)

 

Här kan du läsa om loop-problematiken:

 

http://www.viaarena.com/?PageID=64

 

http://www.nordichardware.se/nyheter/index.php?category=1&id=3632

 

Vilka program som du efterlyser är jag rätt osäker på.

 

Var inne och checkade Sandra: http://www.sisoftware.co.uk/sandra

 

...det verkar kunna göra en hel del, men vet ej om det klarar det du efterlyser.

 

Jag förstår dig! Det är inte alls kul att ha det problemet du har fått.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!! Jag provar detta och får se om jag kan lösa det. Hoppas på det i alla fall. Tack igen så får jag skriva in igen om det inte löser sig.

Ha det...

 

Mvh

Nicklas "Cybertoto" L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...