Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

updatera sidan via mail?


adji

Rekommendera Poster

Tja, har ingen som helst aning om hur det skulle kunna gå men är det någon som vet hur man skulle kunna bära sig åt om man vill kunna updatera text på sidan X genom att skicka iväg ett mail innehållande den nya texten?

/adji

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjadu, visst går det, allting går att göra bara man vill.

 

Om nu jag hade velat göra en sån här sak så hade jag nog skrivit ett perlscript där jag tar hand om mail som kommer till en viss mailadress, lagt in det i /etc/aliases (om man nu kör *NIX) och sedan parsa genom mailet, öppna webfilen och skriva in det där.

 

Detta går även att lösa med PHP såklart om du har installerat PHP på sånt sätt att du kan köra det som ett shellspråk.

 

Hur du sedan skriver det hela lämnar jag upp till dig, det är inte särskilt svårt. Tänk dig bara att du tar hand om inkommande stream data, parsa genom och skriv in i en fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte så svårt om man vet vad man håller på med.

Men om man inte är så hemma på *nix, så kan det faktiskt vara ganska komplicerat.

Så, jag säger inte att du ska strunta i det, för på det viset lär man sig inget, men jag rekommenderar dig att tänka över om du inte skulle lösa det på något sätt du känner att du redan behärskar relativt väl.

 

Tänk på att du måste använda dig av något slags lösenordssystem i e-posten också, för att inte vem som helst ska kunna ändra texten. E-postmeddelanden går över Internet i klartext, vilket du bör tänka på om det är känslig information.

 

En annan sak du ska komma ihåg är att om du inte är van vid shell-programmering, så se till att du inte kör skriptet som root, då du kan råka göra saker du inte bör göra ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja det var en del hjälpfulla svar, tack för det Cariad och Bj0rN... nej jag vet inte riktigt varför jag skulle ha det men det verkade som en intressangt grej att lära sig. Har precis satt mig med php och perl så jag tänkte att varför inte försöka på nåt lurigt på en gång? Tack igen, skall kolla upp detta nu

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...