Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Personuppgifter?


Mosesson

Rekommendera Poster

Vad gäller om jag vill lägga ut för och efternamn samt telefonnummer på en organisationshemsida, måste jag då vara i kontakt med alla och få deras medgivande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, helst skriftligt.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om personerna ifråga har skickat in uppgifterna till vår organisation själva, för att vi ska föra register. Kan vi då utgå ifrån att dom godkännt att vi publicerar dessa på vår hemsida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte så länge det framkom klart och tydligt att dessa uppgifter kommer att publiceras på internet när de skickade in dem.

 

http://www.pul.nu/

 

Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge kan inte kan identifera personen så ok, men då har du ingen nytta av att visa det heller...;)

 

Svar på din fråga : NEJ!

 

Du MÅSTE ha medgivande. Slut!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur arbetar tidningarna med Pul när det gäller namn och personuppgifter. Dom publicerar för och efternamn utan att först få medgivande, jag är medveten om att dom struntar i lagen. Men hur går tankarna kring dettta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de publicerar namnuppgifter så är det oftast frågan om offentliga personer.

De behöver inte inhämta statsministerns godkänande varje gång de skriver Göran Persson.

 

Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck- och yttrandefriheten gäller över PuL om det är frågan om journalistiska ändamål. (§7 Pul)

[inlägget ändrat 2002-10-11 11:38:33 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vem bestämmer det ? Vem är journalist ? Jag tycker det är skrämmande hur de i smyg lyckats ta bort yttrandefriheten utan att folk reagerat starkt emot det.

 

Visst var det diskussion om PUL men sedan det blev klart att "journalister" undantas då vart det tyst ifrån media.

 

[inlägget ändrat 2002-10-11 11:42:00 av XyZz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vem bestämmer det ?

 

Om det blir bråk : Tingsrätten och sen vidare uppåt

 

 

Vem är journalist ?

 

Troligvis dem som utbildat sig till det

och jobbar som det...

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-11 11:51:31 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligvis dem som utbildat sig till det

och jobbar som det...

 

Ok, då är vi tillbaka någonstans på medeltiden då viss grupper hade utökade rättigheter att höras, rösta och allt vad det nu var (är ingen historie expert).

 

Jag tycker PUL är skrämmande, man undrar vad som kommer härnäst.

 

Vi har redan sett allmänna rättskyddet urholkas tills det i princip inte finns för de som inte har hemförsäkring som inkluderar det, vi har sett yttrandefriheten och tryckfriheten urholkas genom PUL och nu i veckan ser vi hur ett politiskt parti (om än extremt) vägras plats i kommunfullmäktige trots val resultat.

 

Undrar vad som finns kvar av vår frihet i sverige ??

 

Nu spånar jag och detta hör nog till en annan tråd men jag blir upprörd över PUL och att folk inte tycks bry sig om vad som händer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck och yttrandefriheten gäller över Pul.....Offentliga personer!

 

Kan jag använda mig av detta när det gäller att publicera namn och telefonnummer på en ideell idrottsförenings hemsida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! Bara om din hemsida kan betraktas som publicistiskt material, vilket det förmodligen inte kommer att göra. En tidnings hemsida är publicistiskt material, en personlig, eller för den delen förenings hemsida kan inte betraktas på sådant sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att tex dagstidningar ska kunna skriva nyheter och artiklar utan att behöva fråga varenda person de skriver om...

 

Märk väl att det inte är den enskillda journalisten som har denna "befogenhet" utan det är tidningen som har det.

 

Självklart måste även journalisten följa PuL när han/hon gör sin hemsida tex.

 

PuL har som enda syfte att skydda personers integritet, inget annat.

 

Jag tror dock att man kan skriva om och nämna offentliga personer utan att fråga dem (tex stadsministern), men du får självklart inte förtala honom.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sovit dåligt i natt?

NEEJJJ!!!

 

Än en gång : Du måste ha deras tillstånd!

 

Men ok, är någon offentlig person medlem så får du hämna honom, tex kommunalrådet, stadsministern eller varför inte Kungen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå det, gäller satir bara för "offentliga personer"? Har planer på en satirisk sajt om en viss webbutik :]

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PUL gäller väl bara fysiska personer inte organisationer.... förlåt det var satir du frågade om. Visst kan du göra satir över ett företag, men var lite försiktig så att du inte går över gränsen för lögner och förtal.

Om inte annat för din egen skull, företaget har förmodligen betydligt mer muskler när det gäller juridik och pengar än vad du har.

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker PUL är skrämmande, man undrar vad som kommer härnäst.

Jag fattar inte varför du tycker det är så skrämmande. Jag är jäkligt glad över att det finns regler för hur mitt namn och mina uppgifter får behandlas. Personlig integritet tycker jag är ett ganska bra motiv till PUL.

i veckan ser vi hur ett politiskt parti (om än extremt) vägras plats i kommunfullmäktige trots val resultat.

Intressant - I vilken kommun hände detta? Kommunallagen reglerar väldigt tydligt om hur mandatfördelningen skall gå till. Vad jag vet så finns det ingen möjlighet att vägra något parti (hur otrevliga de än är) tillträde till fullmäktige om de i valet fått tillräckligt antal röster.

 

Andersson

 

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför du tycker det är så skrämmande.

 

Det gör du inte ? Nehe, du menar att det faktum att yttrandefriheten inte gäller dig och mig utan bara media inte är skrämmande ?

 

Intressant - I vilken kommun hände detta?

 

Jag hade delvis fel, de får sitta i fullmäktige men stängs ute från andra saker (vilket är nog så allvarligt):

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=570&a=35301

 

Vad har vi för demokrati ? Det folk röstar på ska gälla oavsett !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märk väl att det inte är den enskillda journalisten som har denna "befogenhet" utan det är tidningen som har det.

 

Och tidningen representeras av "Ansvarig utgivare". Det ska alltså finnas en enskild, fysisk, person som är ytterst ansvarig för vad som publiceras.

 

För Mosesson kan jag återge vad som hände förra året. Minns inte direkt detaljerna, men i grova drag hände följande: En församlingsassistent i en sydsvensk församling hade hand om den lokala kyrkans hemsida. Där lade hon upp information om verksamheten, men även lite "lättare" saker. En av sakerna hon lade upp handlade om en namngiven kollega som hade brutit benet eller något liknande. För det dömdes hon till dagsböter av tingsrätten. Man ansåg att hon hade brutit mot PUL.

 

Man tycker ju att det här är helt vansinnigt, men än är lagen ganska ung och man söker antagligen prejudikat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tycker ju att det här är helt vansinnigt, men än är lagen ganska ung och man söker antagligen prejudikat.

Jag förstår fortfarande inte vad som är vansinnigt med det. Personen som brutit benet måste ju i det här fallet varit emot att uppgifterna om dennes benbrott kom till allmän kännedom, annars hade det väl inte blivit något åtal.

Jag tycker forfarande den personliga integriteten är viktigare än rätten att skriva att Kalle Karlsson har brutit benet. Det kunde ju ha varit någon annan åkomma som HIV eller cancer - ska man då ha rätt att publicera namn och andra uppgifter på hemsidan?

 

Som sagt så gäller andra regler för "offentliga" personer. Bryter Zlatan benet under morgondagens EM-kval match så behöver inget tillstånd inhämtas för att rapportera om det.

Även jag är i viss mån en "offentlig" person eftersom jag är engagerad i lokalpolitiken, så lokaltidningen får uppge mitt namn och skriva att "Andersson krävde under måndagens fullmäktigemöte att trotoarerna ska breddas och spriten göras fri" (om jag nu skulle säga så ;-)), utan att inhämta mitt tillstånd.

 

Andersson

 

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vem definierar då "offentlig" ? Vad jag inte förstår är de som säger att de inte förstår problemet, det är ju just tummande på rättigheterna som är problemet.

 

Frågar du mig är inte den personliga integriteten i detta fall viktigare än yttrandefrihet, sen finns det andra lagar som hanterar förtal och du kan även stämma någon om du anser att du lidit skada på något sätt så vad är egentligen problemet där isåfall ? Fanns det behov av en lag som PUL ?

 

I så fall finns det saker som är betydligt värre inkränkningar på den personliga integriteten, som att man kan få ut i princip alla handlingar om en person, tex körkortsbilder och passbilder, eller hur mycket en person tjänar, är inte det integritets kränkande ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...