Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fix mbr i XP repair?


tjoff

Rekommendera Poster

Hej!

 

Pula lite med partition magic, men till min stora förvåning så avbröts processen nära slutet och datorn startade om.

 

Det jag gjorde var att jag tog bort en linux partition och slog ihop det nyvunna utrymmet med NTFS partitioner.

 

Problemet är att jag inte tänkte på att Linux stog för bootloadern. Nu när jag startar datorn så får jag en massa binär kod istället för ett OS.

 

(det enda operativsystemet som finns kvar är XP)

 

Jag har testat ett par olika kommandon i recovery console som jag startat från XP skivan.

 

bootfix, bootcfg verkar inte lösa det hela.

Det finns en fixmbr, men jag är skeptisk.

Allting verkar funka fint, partitionerna finns kvar, likaså innehållet. Men fixmbr får kanske för sig nåt annat och kör över allt..

 

Kan jag dra backup på MBR?

Finns det nåt enkelt program som man kan starta via en startdiskett eller så som fixar en bootloader eller liknande på ett i första hand säkert sätt?

 

Har för tillfället inte några större möjligheter till backup :S

 

Tjoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det funka :)

 

jag var rädd för detta:

WARNING: This command can damage your partition tables if a virus is present or a hardware problem exists. Using this command can result in inaccessible partitions.

man vet ju aldrig...

 

Men för att vara på den säkra sidan hade jag lagt fram ett redan trasigt grafikkort så det inte skulle bli så dyrt om det inte funka ;)

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...