Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför skadas filerna vid överföring?


Erik Gullberg

Rekommendera Poster

Erik Gullberg

Hej!

 

Jag har kopplat ihop mina två datorer i ett litet hemmanätverk med enkla nätverkskort och koaxial-kabel. Jag hade inga som helst problem med installationen, och datorerna hittar varandra utan problem. Problemet är att många filer man skickar över nätverket skadas. Bilder ser ibland "strimlade" ut, mp3-filer får klickljud och zip-filer går inte att packa upp. Jag har jämfört överförda filer med Norton File Compare, och ofta skiljer det några få byte mellan dem.

Vad kan detta bero på?

 

Det konstigaste är att filerna överförs utan felmeddelanden. Varför finns det ingen felkorrektion som ber att få de defekta paketen omsända?

 

Jag använder IPX/SPX, och kabeln är 25 meter lång, om det kan ha någon betydelse. Båda datorerna kör Windows 98. Nätverkskortet använder de drivrutiner som Windows tilldelat dem.

 

Har IPX/SPX sämre felkorrektion än andra protokoll? Skulle det kunna fungera bättre med TCP/IP? Kan det ha med nätverkskorten att göra? Eller dåliga drivrutiner?

 

Kan någon nätverkskunnig person hjälpa mig så vore jag mycket tacksam!

 

Med vänliga hälsningar

 

Erik Gullberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Zetterström

IPX är ett mycket bra protokoll, felet du beskriver är ovanligt och låter inte som om det skulle vara fel på mjukvara. Men för att eliminera felsökningen föreslår jag att du installerar: client för microsoft nätverk, netbui och provar. Sedan med tcp-protokoll.

Min "gissning" nåt av nätkorten är kass..

/Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...