Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Statisk Route ..

SwAsH

Recommended Posts

Jag har ett lokalt nätverk med 192.168.173.0 och nätmask 255.255.255.0 och har kopplat in en ny router som har åtkomst till ett annat nät där jag behöver komma åt en maskin (192.176.153.34), hur ska min statiska route på mitt nät se ut för att jag ska nå den adressen?

Förutsatt att du redan har en def gateway i form av en router, lägger du bara in statisk route i den som pekar ut din nya router som next-hop för att nå den unika hosten (eller det subnätet).

Den maskin du ska komma åt (192.176.153.34) har en publik IP-adress medan ditt nät har en privat IP-adress. Du kan, men bör inte, göra en route mellan dessa nät.

Vad är det för router du har?

Den maskin du ska komma åt har en publik IP-adress medan ditt nät har en privat IP-adress. Du kan, men bör inte, göra en route mellan dessa nät.

Det kanske är en "publik" adress, men burken behöver inte vara publik bara för det.

Det finns scenarion där man tilldelar burkar i interna nät publika adresser.

Man bör naturligtvis ha pejl på vad det är man sysslar med förstås.

\\Anp

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

Men om man ger en intern burk en public IP, så borde man ju aldrig kunna komma åt datorn som har samma IP fast "på riktigt". Typ som om jag skulle ersätta min 192.168.0.2 IP med 192.36.125.18 (www.sunet.se) så skulle jag aldrig kunna surfa till sunet utan bara komma till min egen burk...

.:brorsan:.

aldrig kunna surfa till sunet utan bara komma till min egen burk

Japp.

En tillämpning där man vill routa trafik till en publik IP (bortsett från Default Route som går till Internet) skulle kunna vara att man vill nå den från ett annat håll.

Säg ex. att hos A finns en mailserver som bara går att nå via SMTP från Internet. Brandvägg mellan alltså.

Men B har en länk in till A (antingen via VPN eller annan förbindelse) som landar innanför brandväggen.

B sätter en manuell route till A's mailserver och vips så är man inte längre begränsad till SMTP-trafik utan har full access till alla portarna.

\\Anp

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

Lite bätte förklaring till problemet.

Jag har ett lokalt nät som sagt med 192.168.173.0 med mask 255.255.255.0, sen har jag en "ny" fast förbindelse till ett annat nät via en router som på mitt nät har IP 192.168.173.9, det jag vill komma åt på andra sidan av routern från mitt nät heter 192.176.153.34. Frågan är då hur min statiska route måste se ut för att det ska fungera.

Ehh är det från en windowsklient ?,

isf

från komandopromten

Route add 192.176.153.0 mask 255.255.255.0 192.168.173.9 -p

klart :)

Dina klienter pekar förhoppningsvis på en def gateway - gå in i den o lägg en ny statisk route (om du inte kör några routingprot dvs).

Tex i en Cisco-router:

ip route 192.176.153.0 255.255.255.0 192.168.173.9

eller

ip route 192.176.153.34 255.255.255.255 192.168.173.9 (om du bara vill peka ut en route till den specifika hosten - inte hela subnätet).

Klienterna kommer fortfarande att gå mot din "gamla" def gateway men blir redirectade till den "nya" routern om de försöker nå det nya nätet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...