Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utökat minne i XP Home Edition


Johan Stenström

Rekommendera Poster

Johan Stenström

Hej Jag har försökt idag att installera ytterligare 512 i minne i min dator som har WinXP Home Edition för att få 1024 RAM. Datorn startar och säger att den hittar minnet, med sedan kommer inte Windows upp. Jag ringde till en support som sa att man kunde titta på växlingsfilen. kontrollerade också systeminformationen och såg att jag allt som allt har 1022 i växlingsfilytrymme. Nu har jag tagit bort det nya minnet och då funkar datorn som vanligt. Jag blev ganska orolig och tänker ta noga reda på vad det blir för konsekvenser om jag ändrar växlingsfilstorleken. Måste växlingsfilen vara lika stor som arbetsminnet?

Hälsningar Johan

 

Hälsningar Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingsfilen ska vara RAM * 1,5.

 

I ditt fall:

 

1024 * 1,5 = 1536

 

Ändra detta så blir det nog bättre. La in själv 512 MB till i min burk och innan jag ändrade växlingsfilen var det trögt o långsamt.

 

Det bästa är väl att låta Windows automatiskt bestämma storleken på växlingsfilen.

 

SLUTSATS:

 

Det blir inga negativa konsekvenser om du ändrar storleken på växlingsfilen, utan du MÅSTE ändra storleken på denna.

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-10-10 16:02:27 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Nu funkar det

Jag lade till dubbelt så stor växlingsfil som RAM-minnet. Kan det bli för stort också, så att för stora växlingsfiler slöar ner datorn? Hur som helst fungerar den igen

Hälsningar Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stod den på ett fast värde före uppgradering, så är det klart att det värdet blir omöjligt efteråt.

 

Varför låter du inte Windows hantera swapfilens storlek?

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Jag tycker också att det vore naturligast att låta Windows bestämma swapfilen, men eftersom det var så konstigt, att det stod på fördefinierat innan jag uppgraderade minnet vågar jag inte låta Windows bestämma det. Jag tror annars att Windows har sett/lagt märke till att jag tidigare hade 512 i minne. Kan det tro att jag fortfarande har det och inte numera 1024?

 

Hälsningar Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...