Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AGP? PCI? Hjälp!


Hellpig

Rekommendera Poster

Så här är det: jag har köpt ett nytt grafikkort, Gf4 ti4200, som enligt instruktionerna skall installeras i en AGP-port. Så jag kollade Enhetshanteraren och där står det att mitt nuvarande grafikkort (Nvidia Gf2 GTS 64Mb) sitter i PCI Bus 1, argh! Men så kollade jag upp datorn, en Dell Dminesion 4100 och där står det att grafikkortet skall sitta i en AGP port... så jag gick in i BIOS och kollade, där står det så här:

 

Video configuration

AGP aperture size 64 Mb

Primary video adapter AGP

AGP hardware detected 4x AGP Card

 

Nu blev jag lätt förvirrad och undrar om detta innebär att jag kan sätta in det nya grafikkortet i alla fall?

 

mvh och hopp om snabbt svar...

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... har öppnat nu och det finns 5 vita (PCI då) och det gamla grafikkortet sitter i en ... grön! Antar att det är en AGP, den ser inte riktigt likadan ut som de andra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok de kanske kan vara gröna också... Kolla att kontakten stämmer med det nya. Det finns två sorters agp-kort. 1,5 volt och 3,3 volt. 1,5 är modernare. Det går inte att sätta i fel så om nya kortet inte passar i kontakten måste du ha ett annat.

 

Nu är det bara att testa om nya grafikkortet går i, om det gör det är det bara att köra på med nya drivrutiner. Voila!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera gärna drivrutinerna innan du tar ut det gamla kortet.

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gjorde jag inte det men det gick fint ändå - verkar det som. Varför skall man avinst drivisarna innan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...