Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Billig hub/switch


ns

Rekommendera Poster

Den inbyggda switchen på min d-link 804 har blivit full så jag tänkte köpa mig en switch eller hub till. När jag har så få som fyra datorer (och en skrivare) är det då någon skillnad mellan en hub eller en switch?

 

Kopplar jag från D-Linken till uplink på den nya switchen då eller? Hur billigt kan man få en hyfsad switch/hub med 4 portar? Något märke man ska undvika eller satsa på?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har så få som fyra datorer (och en skrivare) är det då någon skillnad mellan en hub eller en switch?

Ja, en hub skickar ut inkommande signaler till alla datorer, medan en switch 'vet' på vilken port respektive mac-adress sitter -> MYCKET mindre trafik i nätet.

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, teorin är jag med på, men märker jag någon skillnad i praktiken? Visserligen hade jag väl ändå tänkt satsa på en switch, men det är ju kul att veta.

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear och D-Link ligger ungefär lika i pris. Dustin har en av varje med 5 portar för 395:- Inte mycket...

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är stor skillnad i praktiken oxå, och so Seb säger - miniswitchar idag är så billiga så det är knappast värt att ens fundera på en hubb ;)

 

http://www.gtek.net/index.php?mode=list&id=119&session=c8f4ae64fd45a08f6bd4a2b2b81d10c2

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-10 15:12:32 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om man ska sniffa så är ju en switch att föredra (spegla),en hub rockar ju bara i half duplex.

 

Matte

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-14 15:02:36 av Hyperboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...