Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Moderkortet paj?

Fredde2

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem som jag hoppas någon kan besvara.

Bakgrund:

Min ihopplockade dator startade inte, den stanna helt efter ca. 3-4 sekunder (även nätdelen), ingen bild kom upp på skärmen.

Åtgärd 1:

Koppla från alla kompontenter förutom moderkort+CPU+kylfläns, men samma fel uppkom.

Åtgärd 2:

Koppla från även CPU+kylfläns, alltså endast moderkort+nätdel kvar inkopplat, resultatet blev då att nätaggregatet fortsatte surra..

Drog därför slutsatsen att det nog var fel på CPU:n och skickade tillbaka den till leverantören, men när de testade den så funkade den!!

Åtgärd 3:

Utan någon CPU att tillgå, gjorde jag nytt test med bara moderkort+nätdel. Upptäckte då att det ej kom något "pip" när datorn drog i gång. Måste CPU:n vara inkopplad för att "pipet" skall komma?

Kopplade även in min DVD och då blev det ännu konstigare. När jag endast hade strömkabeln inkopplad till DVD lös lampan som den ska vid start, men om jag också kopplade in IDE-kabel innan jag startade slutade DVD:n lysa!?

Hoppas ni är med på min beskrivning..

Går det av detta dra slutsatsen att moderkortet är paj?

Tacksam för hjälp!

/Fredrik

Håll dig gärna till en tråd...

Även om detta inlägg var bättre formulerat och med mer fakta än förra så har jag svarat i din förra tråd.

(någon annan får ju dock gärna även hjälpa Fredde2 lite mer än vad jag klarat av)

/T

[inlägget ändrat 2002-10-10 10:22:53 av Monshi]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...