Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta ett bra datorpaket....


Tompa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är sugen på att köpa en ny dator och har hittat detta frestande datorpaket på VasaDT:

 

Moderkort: Intel D850EMV2

Ljudkort: AC 97 Ljud (Inbyggt i Moderkortet)

Grafikkort: Geforce4 MX440 64Mb TV-UT AGP

Internminne: 512 Mb Rambus PC 800 (2 st 256 Mb)

Hårddisk: 82 Gb IBM HDD [7200 rpm/U-ATA 100]

Diskettenhet: 1,44 Mb SONY FDD

 

CD/DVD: SONY CD-RW 24x10x40x

Chassi: Midi-Tower ATX 300 W

Tangentbord: Standard

Pekdon: Standard mus + musmatta

Högtalare: 120 W Högtalare

 

Intel Pentium 4 2.4 GHz 10 895:- (inkl. moms)

 

Är delarana i detta paket bra grejer och är hela paketet prisvärt? Vad är det för skillnad på Rambus och DDR minne egentligen och vilket av dessa är bäst? Vilka processorer är bäst, Intel eller AMD(Har hört att AMD's är snabbare fast dom har sämre klockfrekvens?)? Är det nåt mer jag bör tänka på vid köp av detta paket eller överhuvudtaget köp av ny dator.

 

Till sist undrar jag om nån kan tipsa om nån bra sajt med förklaringar till alla dessa olika beteckningar som finns med respektive hårdvara(T ex 7200 rpm/U-ATA 100).

 

Tacksam för alla svar.

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Javisst! bra grejor! men jag skulle aldrig köpa en IBM hårddisk, har hört allför många hemska rykten om den, folk som ständigt har problem med dom, krascher med mera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror precis som vanligt vad du skall ha datorn till? Visst är det bra grejjor, skulle dock personligen byta ut grafikkortet och även införskaffa ett riktigt ljudkort.

Är du lite händig och kan bygga själv kan du för samma pris få bättre pryttlar. Det är ju inte direkt svårt. Jag gjorde det för första gången för 3-4 veckor sen (visst kan jag väldigt mycket om datorer men hittils har jag nöjt mig med hempc paket) och det va lätt som en plätt...

 

MVH

Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Tycker inte att det var speciellt billigt. Nästan exakt likadant paket säljer pcd för 6595:-.

 

kolla på http://www.pcd.se

 

Håller dock med föregående talare. Kan man så är det rätt så trevligt att sätta ihop datorn själv.

 

 

tillägg : lägg till 895:- på det som jag skrev tidigare och paket blir identiskt.

 

// Magnus

 

--Scan´my network and die--

 

[inlägget ändrat 2002-10-10 11:57:02 av Magnus Lindqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Har också hört mycket dåligt om IBM diskar så de är säkert inte det bästa valet. Dock har jag 3st IBM diskar i min burk. 60GB'are. Datorn står på dygnet runt och har gjort det snart 1år, utan några som helst problem. Antar att jag har tur.

 

// Magnus

--Scan´my network and die--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...