Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Request.ServerVariables


Konfunderad

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har två websighter på samma IIS server (två domännamn) www.test.se, resp www.test.dk

 

Båda är pekade idag så att besökaren hamnar på www.test.se.

 

Nu vill jag att om man skriver www.test.dk att man direkt ska hamna på rätt sida, dvs fysiskt liknande www.test.se/dk/index.htm...

 

Har letat men inte hittat nåt konkret ex, så jag frågar här om lite hjälp.

 

Tack på för hand

 

Konfunderad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Null or not an object

Varför inte helt enkelt skapa två websiter pådin IIS? Då kan du styra och ställa hur du vill. Man använder host header name för att avgöra vilken site du skall skicka användaren till. Du får då också möjlighet att skapa olika inställningar för FP Extension (om du använder det) för resp. site.

 

Detta är standard i IIS 5.0. Fungerar ej i PWS. Du behöver inte göra DNS-entryn eller ha fler IP-adresser.

 

Om du vill göra det i koden skulle jag skriva:

 

Srv = Request.ServerVariables("SERVER_NAME")

HTTP = Request.ServerVariables("HTTP_HOST")

 

IF Srv = "www.test.se" OR HTTP = "www.test.se" THEN

Response.Redirect("dit du vill")

Response.End

END IF

 

IF Srv = "www.test.dk" OR HTTP = "www.test.dk" THEN

Response.Redirect("dit du vill")

Response.End

END IF

 

Krångligt och inte särskilt smidigt. Jag skulle föredra att sätta upp en ny site för respektive. Har själv haft samma problem, men löste det med flera siter på min IIS.

 

Innan hade jag en default.asp som skickade användaren till rätt plats. Vill du ha mer info om flera siter på samma IIS, kontakta mig på fredrik@rodin.se

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

I ASP har du tillgång till en collection kallad Request.ServerVariables, och i Request.ServerVariables("LOCAL_ADDR") torde du hitta den adress som användaren knappat in, och därefter kunna redirecta vederbörande till rätt katalog...

 

Annars kan man tänka sig att ett JavaScript på klientsidan gör samma sak... (Du nämnde ju en html-sida som exempel, och då kanske ASP-varianten blir lite mer komplicerad...) Då skulle det kunna se ut såhär:

 

<html>
<head>
<script language="JavaScript1.2">
function check_url(){
var search_for_url = "http://www.test.dk";
var position = window.location.href.indexOf(search_for_url);
var url = String(window.location.href);

if (position!=-1){
window.location.href="http://www.test.se/dk"+url.substr(search_for_url.length+position,url.length);
}
}
</script>
</head>
<body onLoad="check_url();">
...
</body>
</html>

 

/ Johan

 

[inlägget ändrat 2002-10-09 16:32:29 av Nollis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...