Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk dämpning...


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu när jag fixat tystare CPU fläkt så märker jag hur mycket hårddisken låter egentligen...så nu undrar jag om en sån här sak funkar:

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=360

 

Eller det kanske finns bättre alternativ...Jag har en IBM 60GXP 40 gig HD, det kanske är bättre o vänta lite för att köpa en ny tyst(are) hårddisk...? Lr, vad tycker ni?

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2002-10-09 11:03:49 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första.. Tycker jag att du ska posta inläggen i det mer passande forumet Kylning & Ljuddämpning som nyligen tillkommit.

//eforum.idg.se/Threads.asp?forumid=389

(men nu låter vi moderatorn flytta denna istället)

 

Men nu till din fråga.

Är din disk en 7200rpm?

Själv körde jag en 20Gb 7200 i en Silent Drive vilket blev lite väl varmt.. Den är inte rekommenderad till diskar över 20 Gb har jag för mig. Men kika på IBMs sida å se hur mycket värme disken avger, 5W är gränsen för Silent Driven.

Vill du ha en från början tyst disk föreslår jag att du satsar dina pengar på en Seagate Baracuda IV 80 Gb. Runta 1.300 välinvesterade kronor. :)

---

Oj oj oj..

http://www-3.ibm.com/storage/hdd/tech/techlib.nsf/techdocs/85256AB8006A31E587256A7600736475/$file/D60GXP_ds.pdf

Klipp å klistra-länk

Tydligen 7200 rpm, avger 6.7W idle vilket innebär att den inte bör köras i Silent Driven. :(

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

[inlägget ändrat 2002-10-09 11:16:11 av NoiseKiller]

[inlägget ändrat 2002-10-09 11:17:01 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående forumvalet så visste jag inte att detta nya fina forum fanns överhuvudtaget.

 

Ok, SilenDriven verkar inte funka alltså, därför undrar jag vilka andra alternativ jag har...Är det bara ny hårddisk som gäller?...Hur mycket låter den där Baracudan?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara ny hårddisk som gäller?

Det beror väl lite på vad som stör dig mest. Hårddisken genererar 2 ljud. Det första är knarrandet när den arbetar, det andra är vinandet när den snurrar.

Knarrandet kan du relativt enkelt åthjälpa med att hänga disken i någon form av gummilina.

Vinandet är ju svårare att bli av med.. Det är just på den punkten Silent Driven är så underbar.

 

Baracudan är riktigt tyst faktiskt. I klass med IBMs 120GXP silence. Inget direkt vinande å jag kan inte heller påminna mig om att jag hört nåt knarrande.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...jo, jag stör mig på båda ljuden som du nämde...

 

Kanske blir en ny hårddisk iaf då...Vilka val har jag om jag vill ha en tyst hårddisk (först och främst) men gärna oxå en framtidssäker...?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utförde, inspirerad av diskussioner här, ett ingrepp på mina hårddiskar för ett tag sedan. Just för att se om de blev tystare. Det var enkelt och det fungerade.

 

Ok - de blev inte tysta - men en märkbar skillnad blev det.

vad gjorde jag då?

Jag letade reda på lite isoleringslist, typ gummi att häfta fast i dörrar/fönster. Klippte till lagom stora remsor, fick ta bort den tjockaste delen, tejpade fast runt hårddiskarna och pressade in dem i sina 3.5" rack. Nu sitter de kilade på plats, inga skruvar. så jag får nog undvika att lyfta datorn över huvudet och skaka för då kanske de ramlar ur... ;)

 

Som sagt - enkelt och billigt. Även det enkla ingreppet att damma av nätaggsfläkten gjorde datorn lite tystare.

 

Värt att testa tycker jag.

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pressade in dem i sina 3.5" rack.

Kylningsfreak som jag är vill jag föreslå en annan lösning. Har du ändå börjat vira disken med fönsterlist föreslår jag att man hänger disken under 3,5"-facken. Förhoppningsvis hänger den då i vinddraget av den insugande chassifläkten och får således lite välbehövlig kylning. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som i detta fallet kallar sig freak.

---

petade lite.. till..

[inlägget ändrat 2002-10-09 13:54:10 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...i vinddraget av den insugande chassifläkten...

 

Vilken chassifläkt? Sitter med en PII 450. Finns bara två fläktar i den. Nätaggets och processorns.

Och visst skulle den kunna hänga där, men tyvärr räcker inte mina IDE kablar riktigt till om jag ska behålla min nuvarande konfiguration av diskar/cd-spelare.

 

Men nu har jag bara denna dator igång i knappa två månader - kan vara bra att öva på den inför den nya som garanterat har fler fläktar som kan väsnas.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara dela med mig av den här länken om Smart Drive:

 

http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=23&page=1

 

Tydligen har det kommit en ersättare till den gamla fina Silent Drive som var suverän till 5400-varvare.

 

Den här verkar kunna leda bort värme klart bättre än gummiupphängning. (Gummiupphägning med Barracuda IV kan bli lite varmt&gosigt) Bara en grads skillnad mellan ha disken i en Smart Drive jämfört med att skruva fast direkt i chassit. :)

 

Synd bara på priset :(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej,nej,nej ingen dämpning.Om du har en ibm disk så tankar du ned detta program och ställer in den till quiet seek mode. Prestanda försämras inte märkbart. Jag har gjort det och nu låter den lika som min seagate barracuda och har ändå bättre prestanda än barracudan.

 

http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/ibmftool-install.exe

 

The IBM Feature Tool allows you to control some of the features in the newer IBM high performance ATA hard disk drives. Version 1.5 adds support for the latest IBM drives. The IBM Feature Tool allows you to:

Enable or disable the read-ahead or write cache.

Change the drive Automatic Acoustic Management settings to the:

Lowest acoustic emanation setting (Quiet Seek Mode), or

Maximum performance level (Normal Seek Mode).

Change the predefined capacity of the drive. This option can be used in situations where there is a BIOS limitation and the drive is not recognized. See the Users Guide for specific details.

Switch the Ultra DMA mode (replaces the IBMATASW utility)

Change Advanced Power Mode - allows you to change between the lowest power consumption and the highest power consumption (maximum performance level).

Show Drive Temperature - shows the current drive temperature in Celsius and Farenheit.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla Kojak1, länka inte direkt till program. Alternativt bifoga en länk där man kan läsa vad det är man laddar ned, vilka diskar det passar till osv.

 

Det blir så mycket trevligare då.

 

Mvh

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det bli trevligare?? Jag har ju nämnt att det är för ibm diskar och sen har jag klippt in den fakta som står om programet. Du kanske skulle börja röka svagare grejer :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det jag menar är att om man går till den sida programlänken hämtas från så kan man där bland annat se en pdf-fil med användningsinstruktioner som inte skadar att läsa igenom.

 

Sedan finns det där även andra trevliga program för alla som har en IBM disk.

 

Sist men inte minst så tackar jag dig för tipset om programmet. Rekommenderar även alla som sitter med en IBM-disk att ladda hem och pröva de inställningsmöjligheter som ges.

Efter en förändring från normalt sökläge till tyst sökläge noterade jag enbart en säker förändring i mitt enkla test:

Söktiden ökade från 8ms till 12ms samtidigt som alla "hårda" ljud försvann från disken. Kvar finns bara det ofrånkomliga surret.

 

Nåja - jag kan då ge den länk jag tycker att du borde bifogat:

 

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#FeatureTool

 

/T

som inte röker eller nyttjar annan drog än koffein :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...