Just nu i M3-nätverket
Jump to content

starta demoner automatiskt..

jonasn

Recommended Posts

Hoppz.

Har installerat Apache, MySQL och php hittills helt smärtfritt på en Mandrake 8.1-burk.

Nu är det ju naturligtvis så att jag vill att Apache och Mysql ska startas automatiskt vid uppstart av maskinen. Problemet är att jag bara gjort detta på RedHat förut, och det verkar som det skiljer sig litegrann från Mandrake.. eller så är det bara jag som inte törs prova mig fram.

Hur som helst så har jag glömt hur man gör och hittar bara instruktioner för RH.

Så, är det skillnad Mellan mandrake och RH, och mer viktigt: hur gör jag? :)

Slå på/av demoner kan du göra i Mandrakes kontrollcentral.
Visst, men bara de "förinstallerade". De jag vill starta har jag installerat själv, och de syns inte där.

Ah, tack.

Följdfråga:

säg att jag vill starta nåt i rc3.d. Då lägger jag ju en symbolisk länk till filen som finns i init.d.. men vad är det jag ska lägga i init.d? Ett startscript? Jag *hoppas* och antar att jag inte behöver skriva det själv.. men varifrån ska jag kopiera det?

Eller är jag helt ute och cyklar?

säg att jag vill starta nåt i rc3.d. Då lägger jag ju en symbolisk länk till filen som finns i init.d.. men vad är det jag ska lägga i init.d? Ett startscript? Jag *hoppas* och antar att jag inte behöver skriva det själv.. men varifrån ska jag kopiera det?

I Debian finns en fil som heter "skeleton" i init.d som man kan utgå ifrån. MDK har kanske nåt liknande.

I stort sett är det bara en case-sats som tar hand om de olika alternativen start, stop, reload, restart eller vad man kan tänka sig behöva.

Hittar du ingen template, så kolla hur de andra skripten ser ut och gör ett eget.

Vet inte om jag tolkar dig rätt nu, men det jag tror du behöber göra är som du säger att skapa en symbolisk länk. Döp den länken till kanske S97xxxx, där S betyder start, 97 är startnummer och xxxx är namnet på det som ska startat (t.ex httpd).

Då tror jag att det kommer att fungera.

Nu ska jag fortsätta sova :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...