Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Messenger...


.mixon

Rekommendera Poster

Hur avinstallerar jag Windows Messenger i WinXP?

Har kollat i hjälpen och där står det att jag ska gå till kontrollpanelen/lägg till/ta bort program och sen välja det där men det finns inte med i listan. Har även testat bland Windows komponenter men icke där heller...

 

Om det inte går att avinstallera, hur gör jag för att inaktivera det så att det inte öppnas så fort jag öppnar Outlook Express?

 

Tacksam för svar!

 

mixon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får nåt bra tips o avinstallera, så kan du göra som jag och radera msmsgs.exe i c:/program files/messenger och jag har inte lidit av det. Kanske ligger den i nån annan (program-kataog?) katalog i den svenska versionen

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt är nog enklast, klipp ut å klistra in följande i kör-dialogrutan:

 

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

 

Ok, den är inte testad på svensk version - men det borde juh funka det oxå.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-09 00:47:46 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mitt tips är ju bra... Det fungerar iaf :)

 

Tvivlar inte ett ögonblick på det, jag gav den lates variant av avinstallation :)

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-10-09 00:50:00 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"hur gör jag för att inaktivera det så att det inte öppnas så fort jag öppnar Outlook Express?"

Du har fått många bra tips ser jag. Och förhoppningsvis fått Messenger avinstallerat.

Men om inte så finns i Outlook Express under "Verktyg" och fliken "Allmänt" en ruta för att bocka i att Messenger inte automatiskt ska starta med Outlook Express. Det är raden under "Visa automatiskt mappar...". Men om du avinstallerat Messenger så ser du inte denna rad i OE.

Ytterligare en variant. Skriv gpedit.msc i kör under startmenyn. Administrativa mallar/Windows-komponenter/Windows Messenger. Dubbelklicka på "Tillåt inte..." och "Starta inte..." och välj "Aktiverad".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ingen nämner det självklara?

 

Ladda hem ServicePack 1 för XP. Installera och vips så kan du avinstallera Messenger.

 

Ok - det SP1 gör för att möjliggöra detta är exakt det som "Brorsan" säger. Men SP1 ska man ju ändå installera.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att ingen nämner det självklara? Ladda hem ServicePack 1 för XP. Installera och vips så kan du avinstallera Messenger."

Mycket intressant. Så gjorde jag i går då jag formaterade och installerade XP SP1. Bland det första jag gjorde var att avinstallera Messenger i "Lägg till/ta bort Windows-komponenter". Men trots det så lyckades jag få Messenger-ikonen i aktivitetsfältet. Gjorde då gpedit.msc som jag tidigare beskrivit.

Men frågan är varför visade sig Messenger-ikonen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men frågan är varför visade sig Messenger-ikonen?

 

Det är / var hos mig MS Outlook som på något magiskt sätt installerade in Messenger på nytt och körde igång den.

Det går att markera bort i menyerna till MS Outlook : Tools->Options tabben Other

Där! kryssa bort Instant messaging.

 

/TN

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-09 10:56:31 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det går att markera bort i menyerna till MS Outlook : Tools->Options tabben Other Där! kryssa bort Instant messaging."

Nu finns inte det alternativet i Outlook längre, då jag redan tagit bort Messenger.

Bra tips annars.

 

Men nu har jag fått ett annat problem. Då jag vill öppna Outlook Express 6, vilket jag normalt inte gör utan använder Outlook 2000, så tar det lång tid. Närmare 30 sekunder. Samband med att Messenger är väck?

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag laddade hem SpyXP och där är alternativet Avinstaller och Disable Autostart samt en ammsa andra bra inställningar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns inte det alternativet i Outlook längre, då jag redan tagit bort Messenger.

Det har jag, trots Messenger avinstallerat via 'Lägg till ta bort program'

Du kanske kör Outlook Express ?

 

Mysko program det där, trots att det är avinstallerat och inga vad jag vet program ska/vill köra igång det, så ser jag iaf i ZoneAlarm-loggen att det blivit blockat två gånger.

 

/TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en variant. Skriv gpedit.msc i kör under startmenyn. Administrativa mallar/Windows-komponenter/Windows Messenger. Dubbelklicka på "Tillåt inte..." och "Starta inte..." och välj "Aktiverad".

 

Om du gör detta så kommer Outlook Express ta en satans evighet på sig att starta (oj, det har du visst redan märkt) ;)

 

Lösningen är alltså att avinstallera enligt tidigare tips, istället för att använda policyeditorn. Dock finns det en registerpatch där ute på webben som fixar OX-problemet i efterhand, men jag orkar inte leta just nu.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om du gör detta så kommer Outlook Express ta en satans evighet på sig att starta (oj, det har du visst redan märkt)"

Det är fixat. Gick tillbaka till policyeditorn och ändrade tillbaka. Efter det startar OE snabbt.

Men vad händer? Jo Messenger-ikonen dyker upp i aktivitetsfältet. Trots att Messenger är avinstallerat i "Lägg till/ta bort Windows-komponenter".

Tittar då i sysoc.inf och finner där msmsgs. Tar bort "hide". Går tillbaka till "Lägg till/ta bort Windows-komponenter". Där finns nu ytterligare en rad med Windows Messenger, som jag bockar ur. Där finns nu alltså två rader med Windows Messenger. Den som syns där efter att man installerat SP 1, tar bara bort Windows Messenger från Start-menyn. Men fortfarande finns Messenger i systemet. Och då är det sysoc.inf, eller andra tips som här beskrivits, som gäller.

Men nu är jag av med det i alla fall. Och Outlook Express gör skäl för namnet -:)

 

/Max

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Great, alltid lär man sig något :)"

Weyland,

 

Det är du som ska ha tack!

Hade du inte skrivit:

 

"Om du gör detta så kommer Outlook Express ta en...istället för att använda policyeditorn."

så hade jag nog inte kommit på lösningen.

 

/Max

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...