Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FInns nån annan lösning för 3D X?


erik6

Rekommendera Poster

Har fått igång ett ATI FireGL 8800 (trimmad Radeon 8500) i 3D enligt anvisningar från ATI

Tyvärr behövs dock följande knep för att inte

Load "dri" i XFConfig ska ge direkt krasch vid startx, ingen chans byta konsole tex utan hårdvarureset :-(

Knepet är att först starta ett annat operativsystem, därefter välja restart och efter restarten välja Linux i bootmanagern.

2 x P3 med viachip

SB Live 5.1 tror ej det spelar roll, samma problem tror jag utan ljudkort, har provat.

 

Förslag mottages tacksamt.

 

Not so Fun

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Nvidiakort måste man ta bort load "dri", den orsakar en konflikt med Nvidias GLX OpenGL-server. Givetvis fungerar allt utmärkt utan dri.

 

Skulle tippa att det är något liknande med ATI, även fast jag aldrig provat, ATI har mao gissningsvis en egen OpenGL-server ? Isåfall, ta bort load "dri" ur XFConfig4...bara ren gissning som sagt. En Googling borde annars ge relativt snabbt resultat, eller varför inte ATI:s readme-fil ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dystra är att tar jag bort dri så funkar starten av datorn utan problem. Tyvärr är det då omöjligt att med njutning köra tuxracer. Du har alldeles rätt. ATI har egen OpenGL server, när allt funkar kan jag se att ATIs drivar är i drift, tyvärr är det vanliga att med samma test kommer servern från VA Linux / Mesa när det inte funkar. Googling har inte gett nått bra hittils (jag vet att jag inte är ensam om problemet men ska försöka,igen ATI jag tror jag läst rubbet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...