Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

knastrigt ljud


Y-front

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med mitt ljudkort. det är ett creative soundblaster Live! 5.1 BULK kort.

 

Det har alltid funkat perfekt tills för nån vecka sedan, då det har börjat knastra/spraka när jag tittar på .mpg filmer. Konstigt tycker jag! mp3 filer, spel å allt annat ljud låter kanon! endas mpeg filmer knastrar. Jag har testat med nya drivisar och olika codec, installerat om Win XP PRO och inget funkar.

 

Min dator:

AMD 1900+

SB Live! 5.1 ljud

MSI KT3 Ultra moderkort

512 meg minne

Aopen GF4 MX grafikkort

 

Snälla hjälp mig! vad kan det vara för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för precis samma problem när jag installerade WinXP Pro och skaffade ett Geforce2 PCI-grafikkort.

 

Mitt ljudkort är dock inbyggt på moderkortet.

 

Problemet verkar uppstå när mycket information skickas via bussarna på kortet, som ex. när man tittar på film.

Jag har tyvärr inte lyckats lösa problemet på min dator heller (som är av den lite äldre modellen :-) )

Så jag köpte helt enkelt en ny...

 

Problemet verkar dock endast uppstå i WinXP, så det kanske har något med drivrutinerna att göra ändå.

Du har ju trots allt en ganska kraftfull dator.

Testa att byta PCI-plats på ljudkortet, och sätta det längre ifrån grafikkortet alt. nätverkskort, om det är något sådant som kan störa.

Kolla också om några PCI-platser delar IRQ (i enhetshanteraren).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu suttit å pillat med olika inställningar i 4 timmar och BINGO! det fungerar! Det jag gjorde var att avinstallera ALLT som hade med ljudkortet att göra, ALLA codecs, drivrutiner, mm sedan lade jag bara in Creatives senaste driverpack och det funkar! inget knaster mer... OBS det räckte inte med att bara uppdatera drivrutinerna.... hoppas detta kan hjälpa någon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick knaster i musikfiler efter ett tips om att dra ner hw-accell i dxdiag under ljudfliken för BF'42... bara att dra upp igen så löste det sig.. antar att det inte var det som var problemet?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...