Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona disk


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Finns det något väldigt enkelt och smidigt program för att kopiera en hel disk till en annan? Misstänker att Norton Ghost hade varit mycket passande men det är också något överdrivet.

Ändamålet är att flytta mitt system från disk 1 till disk 2.

Jag kan tänka mig att det räckt med en .. startdisk å några dos-kommandon .. om jag inte kört NTFS. :/

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som gjort för ändamålet då.. :/ Var mest att jag inte begrep ett skvatt senast jag testade det..

 

Om du har någon erfarenhet av det.. Hur är tillvägagångssättet för att klona en disk?

Kan vara bra med handledning om jag nu ska göra det.. :)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar super men..

Har du testat det? Är det tillförlitligt? Fixar det verkligen att klona disken som Windows jobbar på?

Poäng väntar... ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller,

 

Bonzo - Tackar!

Hämtade hem den och testade - fungerar smidigt tycker jag. Dock har jag inte testat fullt ut :-)

 

Både Ghost och DriveImage är i sina senaste versioner windowsbaserade vilket kan underlätta handhavandet visavi kommandostyrda.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Men jag blir ändå lite oroad.. Det är frågan om nära 70 Gb (*rodnar*) som ska klonas.. Den läser i 20Mb-omgångar i Fast mode - hur lång tid kommer det ta? Evigheter?

Äh, den andra disken är tom så jag ger det ett försök. Är jag inte tillbaka på eForum före kl 8 imorn så .. gick det inte. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: delar ut poäng när han är färdig. *hehe*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller,

 

I den situation du beskriver så krävs ett kompetent program såsom Norton Ghost eller DriveImage!

 

Lycka till!

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den situation du beskriver så krävs ett kompetent program såsom Norton Ghost eller DriveImage!

Jo tack, jag märkte det. Gick inte att ghosta från en 80Gb IBM till en 80Gb Seagate då Seagaten var mindre än IBM:n. :)

 

Tack för tipsen ändå!

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm..? Ghost kan klona ifrån en större till en mindre, eller tvärtom - sålänge datamängden ryms på destinationsdisken? Eller yrar jag bara?

 

F.ö. innebär juh ghost på en bootdisk ett av de enklaste och mest självförklarande gränssnitten jag sett på länge ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack, jag märkte det. Gick inte att ghosta från en 80Gb IBM till en 80Gb Seagate då Seagaten var mindre än IBM:n

 

Det ska gå om inte datamängden är större än vad som får plats. Men istället för att välja "disk to disk" som du troligen har valt, testa med "partition to partition" tror jag det står .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm..? Ghost kan klona ifrån en större till en mindre, eller tvärtom - sålänge datamängden ryms på destinationsdisken? Eller yrar jag bara?

 

Om ghost "känner igen" filformatet är det inga problem för den att bara "klona" filerna. Annars måste den göra en kopia.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag uttryckte mig så oförståndigt.

Programmet som det tidigare tipsades om tillät inte att jag "kopierade" en större disk till en mindre (trots att de har samma storlek blir inte partitionerna lika stora). ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...