Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

normalisera?


Badtant

Rekommendera Poster

hej!

 

jag har en liveinspelning uppdelad i 10 wav-filer som vill normalisera.

finns det något sätt så att man kan höja volymen lika mycket på alla filer istället för att höja alla till max utan att sätta ihop dom till en fil?

 

jag använder soundforge 6.0 så jag hoppas någon har ett tips till det programet.

 

hoppas någon förstod.

 

/niklas

[inlägget ändrat 2002-10-08 15:49:05 av Badtant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag har gjort detta i Goldwave. Där kan man ange att man vill normalisera till ett RMS-värde (någon form av genomsnitt för hela låten). Jag satte värdet 0.22 vilket blev mycket bra resultat. Alla låtar ska normaliserat till samma RMS-värde.

 

Du har kanske någon liknande funktion i SoundForge?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag hittar inget med rms i soundforge..

 

kan man inte typ ta något procentsats?

typ öka volymen med 20% på varje fil?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Eh, nej det går inte... Skillnaden blir ännu större om du gör så.

 

Det är skillnaden på verklig och önskad nivå du ska göra. En låt kanske ska höjas med 20% medan en annan ska sänkas med 10%....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Aha. Jag missuppfattade frågan.

 

Det är bara att höja X antal %. Så högt som möjligt utan att det börjar låta apa. Och eftersom du redan har alla i samma nivå räcker det ju med att testa på en av låtarna och sen göra en batch (om det går i soundforge?).

 

Jag inbillade mig att normalisera var att man gör alla låtarna till samma nivå?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men alla är ju redan på samma nivå och det ska höjas lika mycket i varje fil..

 

Precis. Borde det inte vara så att han får analysera de tio filerna för att få reda på vilken som har högst ljudnivå, normalisera den (och ta reda på normaliseringsvärdet) och sen använda samma värde på de andra filerna?

 

Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

normalisera var att man gör alla låtarna till samma nivå

 

Normalisera är att öka volymen så mycket som möjligt (du får ofta välja ett procentuellt värde av maxnivån) utan att det "låter apa".

 

Mao, ändra ljudnivån i förhållande till maxvärdet i stället för i förhållande till nuvarande värde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, normalisera kanske inte var rätt ord.

jag har hittat en volym-funktion i soundforge som jag verkar kunna använda. men då måste jag veta vilken låt som har högst nivå..

 

jonasn: finns det något program som kan göra det där du sa?

 

vad är en batch?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ok. tack.

 

Vad heter det när man gör flera låtar till samma nivå? Väldigt praktiskt om man hämtar mp3 på nätet och ska göra vanlig CD, och inte vill vrida på volymratten för varje låt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Batch:

Du gör en sak en gång, tex höjer volymen 15%. Sedan kan du per automatik göra detta på kanske 50 filer, utan att du måste öppna-ändra-spara-stänga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter det när man gör flera låtar till samma nivå? Väldigt praktiskt om man hämtar mp3 på nätet och ska göra vanlig CD, och inte vill vrida på volymratten för varje låt...

 

Tja, det borde ju vara normalisering.. :) Fast då individuellt för varje låt. Badtant vill ju göra samma sak på alla låtar, med samma värde.

 

Badtant:

Om jag får gissa så vill du göra det för att bränna en cd. Du vill ha samma nivå på alla låtar för att det inte ska höras nån skillnad i skarvarna, men har delat upp konserten i flera olika filer för att enkelt kunna byta låt när du lyssnar på cdn?

 

Det finns isf flera andra sätt att göra det på.. :) Vet inte vilket som är enklast dock, men ett (som jag ser det) ganska enkelt alternativ är att slå ihop allt till en fil, göra en .cue-fil med info om var det ska bli nya spår på skivan och sen bränna mha .cue-filen.

 

Nån annan kan dock säkert detta bättre än jag.

 

[inlägget ändrat 2002-10-08 17:07:39 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, det där med cue-fil kan jag inget om så jag försöker hitta något bra procenttal att höja volymen med..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på "Effects" i menyn (Sound Forge 6) så hittar du längst ned "Wave Hammer". Det finns en förinställning som heter "Limit at 6 dB and maximize". Det borde vara ungefär vad du behöver. Annars kan du fininställa genom att klicka på fliken "Volume Maximizer" i nederkant och ändra värdena.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, det där med cue-fil kan jag inget om så jag försöker hitta något bra procenttal att höja volymen med..

 

Det är ju som sagt en lösning, annars ska cue-filen vara en textfil som bör se ut nåt i den här stilen:

 

PERFORMER "Various Artists"
TITLE "lalahejhej"
FILE "filnamn.wav" WAVE
 TRACK 01 AUDIO
   TITLE "titel1"
   PERFORMER "artist1"
   INDEX 01 00:00:00
 TRACK 02 AUDIO
   TITLE "titel2"
   PERFORMER "artist2"
   INDEX 01 06:20:64

 

Observera att det även funkar att bränna mp3 på samma vis, men då skriver man naturligtvis MP3 i stället för WAVE. Raderna med TITLE och PERFORMER är valfria och kan således utelämnas. Tiden skrivs i formatet minut:sekund:frame, där frame är mellan 0 och 74 (det går mao 75 frames på en sekund).

 

Denna metod är den bästa att använda (och egentligen nödvändig) om man har en skiva som mp3 och vill ha övergångar mellan spåren som inte märks alls. Det har med mp3-formatets uppbyggnad att göra.

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-08 18:57:26 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...