Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RPM-paket?


ns

Rekommendera Poster

Hur installerar man RPM-paket i Redhat? Som den windowsmänniska jag är laddade jag ner filen och dubbelklickade. Funkade bra igår med mp3-tillägget till XMMS, men när jag skulle installera ett annat paket idag så gick det inte lika bra..

 

Jag dubbelklickade och paketet installerades.. men sen då? Hur fan hittar jag programmet :oD

Återigen som den windowsmänniska jag är trodde jag i min enfald att det automatiskt skulle dyka upp i min startmeny, men nejdå.. Det jag installerade var något som hette Sharity som tydligen funkar för att ansluta till utdelade windowskataloger. Men eftersom jag inte kan starta programmet lyckas jag ju inte heler ställa in det så att jag kommer åt min PC.

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den i /usr/local/bin och har nu lyckats ansluta till min windowsmaskin :o)

 

Fan va kul med Linux :oD

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid installera i ett terminalfönster, eller utan att ha X alls genom att skriva "rpm -ivh mitt_coola_rpmpaket.rpm" så installeras det. Du måste vara root tror jag.

 

Du hittade igen progget ser jag men annars kan du skriva "sharity" vid prompten och se om datorn reagerar. Om den hittas kan du alltid kolla var binären ligger genom kommandot "which sharity".

 

Linux är skoj, men BSD ännu skojigare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...