Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det någon större skillnad på "Thermal pad" och


Fredde2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt en boxad processor AMD 2000(CPU+kylfläns).

I manualen för mitt moderkort står att man ska skrapa bort "Thermal Pad" från kylflänsen och istället lägga dit det silikon som är bifogat med moderkortet. Kan det ha sådan stor betydelse att datorn inte startar!?

Det är nämligen precis vad som händer för mig (har inte byt till silikon).

Efter några sekunder stannar datorn, men om jag plockar ut processorn fortsätter datorn gå. Tilläggas skall att mitt moderkort ska stäng av datorn om det föreligger risk för överhettning i CPU:n.

Naturligtvis kan processorn vara paj men man vill ju utesluta alla andra orsaker innan man drar den slutsatsen.

 

Kan processorn överhettas på några sekunder om fläkten är rätt placerad?

 

Tacksam för svar!

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter några sekunder stannar datorn, men om jag plockar ut processorn fortsätter datorn gå.

Du skräms så jag sätter kaffet i halsen. Du gör vad!?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, datorn stannar inte som det gör när processorn är i. Fläktarna fortsätter att gå men det funkar ju inte så bra utan processor ;-)

 

Har läst att man ska kunna plocka bort processorn för att testa endast moderkortet+nätdel för att enklare hitta felkällan..

 

/Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du plockar inte ur processorn när dator är igång? -pew-

 

Kan processorn överhettas på några sekunder om fläkten är rätt placerad?

Den bör ju vara placerad inom rimligt avstånd ifrån Kylflänsen men det ska ju inte spela någon roll om det bara rör sig om sekunder.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

[inlägget ändrat 2002-10-08 09:55:46 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart plockar jag ur processorn när datorn är avstängd. Annars förstår jag om det lät en aning "skruvat" :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...