Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Refresha frames onclick


Mic

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Jag har ett litet problem med mitt egenskrivna forum. När man vill svara på ett inlägg poppar ett litet fönster upp (precis som här på IDG). När man sedan klickar på posta inlägg så stänger sig popup-fönstret och databasen uppdateras.

 

Hur får jag även modersidan till detta fönster att refresha 2 av sina frames vid klickning på denna knapp? (Alternativt hela sidan?)

 

Jag har försökt med

self.name = 'base';

på modersidan och lagt in en

onclick="javascript:self.close();javascript:base.over.location.href='showforumpost.asp;javascript:base.under.location.href='purebg.asp';"

 

i knappen, men bara self.close funkar...

 

Vad missar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att self.close() hinner stänga din popup innan resten av koden i onClick hinner köras. Prova att lägga self.close sist.

 

 

:thumbsup:Poäng till bra inlägg!

---------------------------------

Teknikens underbara värld

http://www.elektroteknik.net

---------------------------------

 

[inlägget ändrat 2002-10-08 09:32:56 av Jocke001]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att köra med endast en av "location"-satserna, dvs ingen self.close, det funkade inte heller.

 

Jag antar att jag gör nåt fel med namngivningen av modersida/frame-namn eller anropet av vilken frame det är som ska refreshas..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja undrar om self.name='base' verkligen fungerar för att referera till en frame. Har du testat det?

 

Från popupen refererar du till "modersidan" genom window.opener. Det kanske funkar bättre.

 

 

:thumbsup:Poäng till bra inlägg!

---------------------------------

Teknikens underbara värld

http://www.elektroteknik.net

---------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, namnet "base" satte jag på själva sidan. Framenamnen är "over" resp. "under".

 

Fick ett litet uppslag som jag ska testa:

 

parent.frames["over"].location.href = "blabla.asp"

 

Hoppas det funkar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christoffer Eklund

Annars kanske det här fungerar om du vill ladda om hela "moder" sidan.

 

window.opener.location.reload()

 

 

/doffe

 

[inlägget ändrat 2002-10-08 12:37:13 av Christoffer Eklund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat massa varianter av sätt, inget får jag att funka...

 

Situationen är alltså så här:

Jag har alltså i en sida med frames en knapp i en av framsen (framen heter under). Denna knapp öppnar ett litet fönster med ett formulär i vilket man fyller i svaret på ett inlägg. I Submit-knappen har jag definierat en onclick och det är alltå där jag vill att det ska stå en sats om refreshar framen "under" och även "over".

 

Fler tips nån..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte jobba med formulär och submit för modersidan..?

 

så att du i popupen definierar ett javascript (typ: window.opener.document.location.form.submit(); ) i vilket du anger vilken form du vill göra submit på och formuläret gör post på din asp-sida?

 

Är inte så bra på det här med scripten, och har inte jobbat så mycket med popupfönster som ska skicka meddelanden tillbaka, så det är ett hugskott!

Kanske ett rejält sådant.. =)

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag löst problemet men skapat ett nytt...

 

Detta funkar om man lägger det i formulärets submit-knapp:

onClick="opener.parent.over.location.reload(); self.close()"

 

Problemet är nu att den frame jag refreshar laddas före det att formulärdatan hunnit in i databasen (kör ASP). Finns det nåt sätt att lägga in en liten delay på refreshen på ca 1 sek?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...