Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybliven mac-ägare


ns

Rekommendera Poster

Så har man gått och blivit med ny dator igen då.. Denna gången en Apple Powerbook G3 (333Mhz,192MB, 4GB) som jag visserligen inte fått än, men som är på gång. Nu var det ett tag sen jag hade Mac senast så jag har lite frågor.

 

Är det en hyfsad dator eller? Eftersom jag har tre andra datorer så är det inte livsviktigt med senast tänkbara, det är bara kul med en mac och framförallt en bärbar.

 

Jag tror att den kör OS 9.0 i dagsläget, ska jag fortsätta med det isåfall eller tjänar jag på (går det öht) att köra in OS X? Vad bör jag isåfall tänka på när det gäller program och sånt? Allt som funkar i OS9 funkar även i OS X eller?

 

Om jag vill få in Macen i mitt nätverk och komma åt utdelade filer på en PC så är det tredjeparts-program som gäller va? Är jag ute och cyklar när jag säger att det inte behövs under OS X?

 

Hur är det med webbutvecklingsmöjligheter i OS 9? I OS X går det väl att installera Apache och köra PHP iallafall, men går det öht att köra ASP på en mac oavsett OS?

 

Finns det några "måsteprogram" som inte går att klara sig utan? Lite smarta småprogram och sånt som gör tillvaron mycket enklare?

 

Räcker en 333MHz G3 till för att spela DivX? Kan ju vara trevligt att kolla på film i sängen tänkte jag :o) Vad ska man använda för spelare isåfall?

Det är ett inbyggt nätverkskort på den datorn va? Är det ett 10/100 eller bara 10?

 

Nåt annat jag bör tänka på som Mac-ägare? Vill veta "allt".

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan bara svara på vissa av dina frågor men andra fyller säkert i där jag inte kan täppa till...

 

Det är helt klart en hyfsad dator!

Uppgradera till OS X (10.2) om du tycker att det skulle vara kul eller om du behöver mer funktionalitet, tex. PC-nätverk, för det är det gott om i tian.

Det går utmärkt på en PB G3 400.

 

Nästan allt som funkar i nian funkar i tian, men då under "Classic" som innebär att man kör nian som ett program i tian.

Detta finns ganska utförligt beskrivet på:

http://www.apple.com/macosx/

Eftersom det kommer att finnas två st. OS på datorn så kanske det är läge att skaffa ny hårddisk...

 

Jag skulle själv ha svårt att klara mig utan BBEdit 6.x (mycket bra texteditor) och ResEdit (resurs-editor för Mac-filer, osynlighet,skapare,filtyp etc.).

 

DivX går att spela i QuickTime om du skaffar alla CODEC som behövs.

 

Läs specen på:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43119

 

Du hittar det mesta om både maskin och program på Apple's egen site.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var många frågor på en gång.

 

Jag tror du har en PowerBook Wallstreet i din ägo. Jag tror *inte* det går att köra Mac OS X på den (kräver minst 400 MHz). Men om jag inte missminner mig så går det att uppdatera datorn med en G4-processor (kostar förvisso, men mindre än en ny PowerBook). Nackdelen då är grafikkortet som kommer att ha svårt att hänga med.

 

I Mac OS X 10.2 funkar fildelningen bra mellan Mac och PC (har själv fått det at funka hemma) men du lär inte kunna köra OS X och därför behöver du då ett tredjepartsprogram typ DAVE istället. Då ska det funka bra att se PC-maskinerna likaväl som de kan se Macen.

 

Jag tror inte det går vidare bra att installera Apache osv på Mac OS 9.x, men jag ska inte svära på det. I OS X är det dock större möjligheter och om jag inte missminner mig ska det också gå att uveckla på ASP fast jag tror inte man kan köra en ASP-server då det är nåt Microsoft-krafs ;-)

 

Måsteprogram finns säkert, men vi kanske kan ta det senare.

 

DivX hänger mest på spelaren, men enligt rykten ska QuickTime 6 funka bra (har själv inte provat).

 

Nätverkskortet är mest troligen 10 Mbit inte 10/100 (det kom i en senare modell - den som jag har).

 

Bra sajter är:

 

http://www.macworld.se/ (finns även forum att få hjälp hos - bättre än här)

 

http://www.macfixit.com/ (nyheter och forum på engelska)

 

http://www.versiontracker.com/ (här finns ALLA uppdateringar, freeware osv osv som du kan tänkas behöva, snabb sökning)

 

http://www.apple.com/ (låter kanske otroligt, men kolla in deras diskussionsforum osv, ofantligt mycket info).

 

Lycka till!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha letat runt en stund på apple.com hittade jag en sida med specifikationer. Den enda Powerbook G3 på 333MHz var följande:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43119

 

Enligt den så ska den klara OSX och nätverkskortet ska vara 10/100 så jag kan ju bara hoppas att jag hittat rätt version :o)

 

Under en produktbeskrivning av OS X 10.2 står följande requirements:

Power Mac G3 or G4, iMac, eMac, PowerBook G3 or G4, or iBook computer with 128MB of physical RAM.

så då verkar det ju inte vara beroende av processorhastigheten, men det kanske är som med Windows att det finns en minsta möjliga konfiguration och en rekommenderad?

 

Tack för era svar. Nu hoppas jag bara på att få den så snart som möjligt.

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske det är läge att skaffa ny hårddisk...

Ja 4GB är ju inte mycket att hurra för. Hemma har jag iofs utrymme så det räcker och blir över om jag får igång nätverket, men en bärbar vill man ju kunna ha med sig. Så jag kollade lite på priser för bärbara och det var ju klart överkomliga priser.

 

Lite frågor dock. Är det svårt att installera en ny hårddisk i en powerbook? Vad gör jag efter att jag fått in den? Ska det partitioneras och formateras? Hur gör man isåfall det?

 

Är det någon skilllnad mellan hårddiskar till bärbara PC och bärbara Mac? Det verkar ju vara samma diskar som säljs till båda typerna men jag vill ju vara säker.

 

Finns det någon begränsning på hur stora diskar min dator klarar? På PC behöver man ju ibland uppdatera BIOS för att klara stora diskar är det något liknande för Mac?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket lätt att byta mha. en Philips, en Torx och en SCSI-backup-skiva el. CD.

Du har ju USB oxå men det går så sakta.

Kopiera hela Macintosh HD till din backup.

Byt hårddisken som sitter under tangentbordet (min rek. = IBM Travelstar - kolla specen för detaljer) och starta från en system-CD.

Har du ingen sådan så kan du bränna en själv genom att kopiera din egen Systemmapp till en MacOS Standard-format-CD. I backup-syfte är det ju tillåtet.

Formatera HD:n med "Skivverktyg".

Kopiera tillbaka allt utom "VM Storage" och "Temporary items" igen. Innehållet i "Desktop Folder" kopierar du direkt ut på skrivbordet efter omstart.

Starta om datorn.

 

Detta går att göra tom. MacOS 9 men inte X där jag rekommenderar nyinstallation.

 

Jag vet inte hur stor HD du kan ha, men den levererades med max 10GB och det skulle förvåna mig om det inte skulle funka med 20-30GB. Det beror främst på vilket MacOS man har, och dessa kan kräva uppdatering av "Firmware".

Kolla upp alla begränsningar jätte-noga innan du köper HD:n.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är begagnad så har jag ju inget på den så backupen kan jag hoppa över. Jag skulle få med cd's med de programen som låg på datorn också så en ren installation är ju ok. Det var IBM travelstar jag tittat på själv så det var bra att få den rekommenderad. Ska försöka kolla upp om det finns någon begränsning eller be att få öppet köp på disken om det inte går att lista ut vad som gäller.

 

Bör/Kan man partitionera eller spelar det ingen roll? På mina windows datorer vill jag helst ha Systemet på en egen partition så man slipper ta backup på allt innan en ominstallation. Men om jag fattat det rätt så har man inte samma behov av att installera om Mac OS?

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X vill gärna ha programmen på samma hårddisk som systemet så var inte för snål när du partitionerar. Själv har jag 4 partitioner, en med Mac OS X, en med Mac OS 9 och sen två för olika typer av filer.

 

Tyvärr kommer nog OS X att vara lite seg på din maskin då den har under 400 MHz. Det går inte jättesnabbt på min PowerBook med 400 MHz så jag kan tänka mig att det inte blir snabbare på en med lägre MHz-hastighet.

 

Jag skulle nog satsa på första generationen av PowerBook G4 istället om jag skulle köpa begagnat och ville köra Mac OS X. Men som sagt, det finns möjlighet att uppgradera processorn för en dyr penning.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då nöjer jag mig med OS 9 så länge. Blir jag biten kanske jag skaffar ytterligare en Mac så småningom :o)

 

Jag har surfat runt på Mac-sidor större delen av dagen bara för att hitta roliga saker att lära mig. Nu hoppas jag bara på att få datorn imorgon.

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Mac OS 9 är trevlig också. Faktiskt ett av de mer stabila "klassiska" systemen som fanns innan OS X (har nu haft en upptid på en vecka utan omstarter, vet att det inte är nåt "rekord" men det var sen jag installerade OS X 10.2 i alla fall).

 

Två program som jag tycker är måsten i Mac OS 9 är Prestissimo som låter dig få dubbelpilar i båda ändarna - förenklar bläddrande i mappar med många filer och webbsidor och FinderPop som utnyttja popupfunktionen (håll ner musen x antal sekunder eller använda ctrl-knappen och musklick) för att få upp popupmeny med olika funktioner. Man kan lägga in ett antal alias på program och mappar man använder ofta (för att inte ha så många alias på skrivbordet) och på så sätt lätt komma åt dem.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag skulle visa hur Finderpop kan se ut. Detta är min meny: http://www.bazazz.com/pics/FinderPopExempel.gif

 

Jag har ställt in så att Finderpop hoppar upp efter ungefär en sekund när jag håller ner mustangenten, då kommer jag åt program och mappar jag använder ofta.

 

Popupmenyn är alltså en fuktion som finns I OS 9, men inte är så utvecklad som i Finderpop. Vissa program drar nytta av den funktionen (bland annat Photoshop) och i princip är samma sak som högerklick i PC-miljön.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...