Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Men!!


sudd

Rekommendera Poster

Hej, har blivit hackad av några idioter som tagit all min programkod för en ny webbplats, hur är egentligen detta möjligt? Finns det något program som tar bort all typ av intrång!? Är helt förkrossad för tillfället!!! *snyft*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TommyRichardsson

Ok, det är naturligtvis tråkigt när man har intrång, men det är nog faktiskt helt omöjligt attha en dator uppkopplad i ett nätverk och hålla sig helt säker, brandväggar,IDS etc hjälper ju förstås. Om de bara stulit kod så hindrar det ju inte dig från att publicera den hemsidan iaf? Det är ju fortfarande din sida och du bör använda den iaf tycker jag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du egentligen ? Vad är det för typ av kod de tagit ?

 

Du är väl tex medveten att JavaScript's är helt synliga på sidan, är inga problem att låna den koden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har kommit in i datorn via NetBus och tagit all ASP kod, ligger ca tre månader bakom. Men finns det inget program som kan hålla sådana intrång borta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helt vanlig brandvägg håller såna otyg borta från din dator. Kör gärna en "riktig" brandvägg och en klientbrandvägg samtidigt så ska du se att det blev svårare för någon att använda Netbus.

 

http://www.zonealarm.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namn: TommyRichardsson

Ålder: 23

Ort: Karlskrona

E-post: tommy.richardsson@affv.nu

Hemsida: http://www.jewnicks.com

ICQ-nummer: 20656611

Senaste besök:

Idag 10:38

Registrerad:

Idag 09:25

Presentation:

Frilansande skribent på tidningen Säkerhet och Sekretess

 

Vad kan du om säkerhet och sekretess om du inte ens har vett att skydda dig? Har du hört talas om brandväggar?

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad kan du om säkerhet och sekretess om du inte ens har vett att skydda dig? Har du hört talas om brandväggar?"

 

-Menar du att om man lägger upp sin personliga info i anv.info så har man taskig koll på säkerhet och sekretess? Är det inte så att man deltar öppet och ärligt och inte "kryper" bakom ett namn som tex du och jag gör ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att om man lägger upp sin personliga info i anv.info så har man taskig koll på säkerhet och sekretess?

[Esc] syftade nog på att det står "Frilansande skribent på Säkerhet och Sekretess" i presentationen.

Om det hade varit Sudds presentation hade det varit lite lustigt, men nu verkar [Esc] i all hast ha klickat på fel gubbe.. :)

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops! Jag ber om ursäkt. Det var ju faktiskt skribenten som svarade på det ursprungliga inlägget.

 

Ursäkta ursäkta (...krälar i stoftet på marken och ber om förlåtelse)

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZoneAlarm Pro är mycket bra mot intrång och virus. Men det är fruktansvär jobbigt efterson det stänger ner ner flesta interaktiva funktioner redan vid mellanhög sökerhetsnivå. Så om man vill gå in på sidor med mycket Flash och Javascript så får man vara beredd på att ZoneAlarm spärrar en hel del saker, om man nu över huvud taget lyckas öppna sidan. Men som sagt, mot virus fungerar det

------

If something seems to be impossible, keep trying - eventually you'll succeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog skaffa en brandvägg, har inte riktigt koll på diskussionen helt :) Men tack för alla inlägg. Det är faktiskt skrämmande hur lätt folk kan ta sig in i datorer då personer saknar kunskap, microsoft kanske måste komma på en revolutionerande idé som ligger som standard i windows för att hindra intrång, XP har väl någon typ av brandvägg nu när jag tänker efter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

XP har en brandvägg som hindrar inkommande trafik. Det kan sätta stop för många bakdörrar, dock så bör man ha en applikationsbaserad brandvägg, samt ett uppdaterat antivirusprogram.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så värst lätt är det inte om man har uppdaterat sitt system, då är det bara en själv som kan göra fel.

 

Netbus har du fått på datorn genom att gjort nåt "dumt" själv eller så har nån som haft access till din dator lagt dit den.

 

Om du laddar ned filer så bör du som regel virus scanna dem innan du gör något med dem.

 

Om du surfar på internet bör du naturligtvis aldrig klicka ja i nån ruta du inte vet vad det är.

 

Om du får email så bör du aldrig klicka på ett attachment utan att du är säker på vad det är, de flesta virusprogam kan scanna emails också.

 

Virus som sprids automatiskt genom att utnyttja buggar och säkerhets luckor är trots allt den minst vanliga typen.

 

XP har en inbyggd brandvägg ja, den är enligt säkerhets sajter en mycket bra brandvägg däremot är den inte regel baserad så man kan inte ha hundra procentig koll på vad som kopplar sig ut på nätet, in däremot skyddar den vilket innebär i ditt fall att de som styrde genom netbus aldrig hade kunnat göra det.

 

[inlägget ändrat 2002-10-09 09:46:05 av XyZz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast allarligt hur vet du att du har haft intrång ?,du skriver av några idioter med andra ord flera personer.Varför tog dom just denna kod ?.Hur som helst så är en hårdvarubrandvägg det som skyddar bäst.

 

/Matte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med att det är "lätt" för hackers att tränga sig in i datorer för den normala internetanvändaren (som inte kan något om säkerhet, typ jag) är att denne inte är medveten om vad som kan hända, t.ex. så ger ICQ ut IP nummer och visar detta offentligt för alla vilket i sin tur gör att de kan använda t.ex. NetBus för att komma in i datorn. En kompis till mig gjorde detta på mig och lyckades tränga sig in bland mina loggfiler, tog det sparade lösenordet till WS FTP - sen var det kört :)

 

Tack för tipsen, skall följa dessa i fortsättningen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som XyZz skriver... Man kan inte "magiskt" använda NetBus för att ta sig in i datorn.

 

1: Du har blivit lurad att köra ett program som installerar NetBus.

 

2: Någon har varit fysiskt hos dig och installerat NetBus.

 

3: Någon har lyckats installera det på din dator genom något "säkerhetshål" eller genom att du har haft hårddisken utdelad.

 

Det troligaste är ett eller två.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus som sprids automatiskt genom att utnyttja buggar och säkerhets luckor är trots allt den minst vanliga typen.

 

96.55% av de virusincidenter som rapporterades in till Kaspersky Lab under september var relaterade till virus som sprids (bland annat) genom säkerhetshål, och det var innan Bugbear började spridas "lavinartat".

 

http://www.viruslist.com/eng/index.html?tnews=1001&id=52277

 

Att de alla sedan använder säkerhetshålet i IFrame, som täpptes till i mars 2001 är ju skrämmande.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, isåfall räknar de som idioter.

 

I de allra flesta fall handlar det som du säkert vet om folk som klickar på email där det står tex "i love you" och dylikt.

 

Sen om själva viruset är klassat som att det _KAN_ spridas genom nåt säkerhets hål det är en helt annan sak.

 

Att bugbear fått sån hög gradering är löjligt, liknar sensations makeri, det är ju bara gå till windowsupdate för de som fortfarande sitter kvar med IE 5.x, alla som har IE 6 behöver inte ens göra det.

 

Sen har patchen som vanligt funnits i evigheter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Men jag har sedan intrånget installerat Norton Antivirus och gjort en formatering på hårddisken. Till Norton finns det ett program som även hindrar yttre intrång, jag får med ganska jämna mellanrum en varningsruta från Norton där det står "Någon försökte göra intrång i din dator men Norton fixade det....bla, bla", ja ni förstår, man börjar undra hur enkelt det egenligen är för folk att tränga sig in. Men tack för alla givande inlägg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men Netbus är ju rätt ute och du måste ju ha ett program på din burk,

nån med tillgång till din dator har isf installerat det eller så har du lurats att installera det,har du en någorlunda uppdaterad mjukvara så borde netbus inte vara ett problem.

 

/Matte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...