Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Disk med bästa prestanda?


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Jag behöver lite råd för mitt lilla datorsystem nu..

Min hårddisk-flora utökas imorn och resultatet blir 3 st olika 80Gb-diskar.

Användningsområdena kommer att bli:

1. Systemdisk med program. Även ganska omfattande www-disk (privat server).

2. Viktigare filer typ privata bilder, egna filer. Även temp-disk för DV-inläsningar (10Gb-filer klumpvis).

3. Fil-disk. All musik, film och diverse "downloads". Rent lagringsutrymme med eventuell ftp.

 

Diskarna som ska fördelas över denna konfiguration är:

A. IBM Deskstar 120GXP 80Gb.

B. Western Digital Caviar 80GB Special Edition 8MB cache

C. Seagate Barracuda IV 80GB 2MB cache

Samtliga diskar är 7200 rpm.

 

För att nu göra det ännu lite lurigare undrar jag vilken IDE-placering som är bäst för konfigurationen. Häng gärna ut min AOpen 24x CD-RW. :)

I. Asus A7V266 moderkort

II. Promise Ultra100TX2 Ultra-ATA 100

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som känner sig något rådlös för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää du, jag kan inte hjälpa dig mé frågan, men jag var tvungen o skriva o berömma för ett väldigt vackert formaterat inlägg...;)

 

En fröjd för ögat...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Systemdisk med program. Även ganska omfattande www-disk (privat server).

2. Viktigare filer typ privata bilder, egna filer. Även temp-disk för DV-inläsningar (10Gb-filer klumpvis).

3. Fil-disk. All musik, film och diverse "downloads". Rent lagringsutrymme med eventuell ftp.

A. IBM Deskstar 120GXP 80Gb.

B. Western Digital Caviar 80GB Special Edition 8MB cache

C. Seagate Barracuda IV 80GB 2MB cache

I. Asus A7V266 moderkort

II. Promise Ultra100TX2 Ultra-ATA 100

 

Vilken disk du använder till vilket användningsområde tror jag spelar mindre roll. Möjligen kanske du för använda WD-disken som DV-temp, men det är bara en gissning och jag gissar som sagt även att det är av underordnad betydelse.

 

Mitt tips (som jag skulle ha gjort det) är att sätta systemdisken och den med viktigare filer på varsin IDE-kanal på Promisekortet, dvs disk 1 och 2 där. Sätt sedan disk 3 (fil-disken) på moderkortets första IDE-kanal och CD-brännaren på den andra, samtliga enheter som master naturligtvis. Har själv haft en liknande konfiguration innan mitt promisekort pajade. (vilket var en mycket otrevlig upplevelse) :/

 

Du får grym prestanda med bara en enhet per IDE-kanal. :)

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-07 10:28:01 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får grym prestanda med bara en enhet per IDE-kanal.

Jo det förstår jag.. Men vilken IDE-kanal har bäst prestanda? Controller-kortet eller moderkortet?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: tackar Eminos för att han uppskattar energin jag la ner på att göra inlägget läsligt. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle tro att du får bäst prestanda på moderkortet då det är UDMA 133/100/66 enligt Asus hemsida.

 

Testa med något disktest program för att vara riktigt säker dock. Det kan vara så att instickskortet har bättre prestanda ändå pga cachar etc.

 

Är det ett raidkort eller är det det vanliga utan raid du har?

 

Om det är ett raidkort får du bäst prestanda om du stripar (Raid 0) två diskar på två olika kanaler på kortet.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...