Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skydda källkod men Zend Encoder är för dyrt


php-ante

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon som vet något bra alternativ till Zend Encoder när jag vill skydda min källkod.

 

Jag vill kunna distribuera min källkod på diverse webbhotell för kunds räkning, men tycker att Zends lösning är för dyr.

 

Finns det något annat man kan göra för att skydda sin källkod? När man har lagt ned flera hundra timmar så vill man inte gärna bara sprida den med vinden...

 

Tacksam för alla förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att lösa det på är att använda sig av pobs.

 

Den byter egentligen ut alla variabel och funktionsnamn till siffror och bokstäver i olika ordning vilket gör koden ganska svårläst. Det är inte krypterat, men ger troligen så mycket trubbel för den som vill stjäla koden att han inte orkar försöka ens...

 

http://pobs.mywalhalla.net/

 

PHTML Encoder är en annan variant där man tydligen krypterar koden och låter nån modul till PHP dekryptera. Den kostar lite pengar, men inte alls lika mycket som Zend encoder: http://www.rssoftlab.com/

 

Har hört om andra krypterings grejer för php, men kommer tyvärr inte ihåg namn eller adress till dessa...

 

Det man oxå bör komma ihåg är att på något sätt måste ju den krypterade koden dekrypteras innan den körs av php motorn, detta kan slöa ner koden avsevärt, så tänk efter noga innan du kör en sån grej. Pobs bör ju inte slöa ner eftersom den bara ändrar namn på grejer förstås.

 

Ett annat alternativ är att sätta en licens på koden, antingen kan du ju leta runt bland befintliga licenser; GNU, BSD eller nåt annat, eller oxå får du sätta en advokat på att skriva ihop nån fin licens som du kan använda och sedan stämma skiten ur den som gör dumheter med din kod. Detta är kanske inte så bra ur PR syfte, men ändå! :)

 

Lycka till i sökandet. Själv kör jag på licens om jag skulle sälja kod, men lite intresserad är man nog av det där med kryptering, så om du testar nåt alternativ eller hittar nån annan så kan du väl återkomma och berätta hur det funkade!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh intressant, cachar den oxå så att den även snabbar upp? Måste kollas upp, låter jäkla intressant!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men denna verkar kräva en modul på webbservern för att kunna parsa sidan.

 

Eftersom jag använder webbhotell så kan jag inte ställa sådana krav utan det måste fungera på alla servrar utan tilläggsmodul.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh intressant, cachar den oxå så att den även snabbar upp? Måste kollas upp, låter jäkla intressant!

 

Är du ute efter en PHP-cache, så titta på APC - http://apc.communityconnect.com/

 

 

Såg dock att det inte hänt så mycket där på sistone. Funkade dock bra då jag provade förra året ungefär (PHP 4.0/4.1 nånting)

[inlägget ändrat 2002-10-08 11:33:09 av Paddskalle]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ALLA typer av kodning av källkoden kräver en modul på webbservern (även Zend). Det är tekniskt omöjligt att göra något som inte kräver en sådan modul, tyvärr.

 

Så då är ditt enda realistiska alternativ POBS, som Bj0rn skrev om ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...