Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika markörval


Starre

Rekommendera Poster

Fortsätter att hålla mig till HTML, DHTML & CSS denna kväll eftersom jag håller på att bygga upp den grundläggande designen på min nya sida.

 

Vad gäller möjligheten att välja vilken markör användaren ska se så finns ju till exempel:

 

nw-resize

Detta gör så pekaren pekar "snett upp åt vänster" (northwest) min på min dator så är det en dubbelriktad pil. Detta gör ju att

 

se-resize

blir ganska ganska överflödig. Kan det verkligen vara så? Är pekaren verkligen dubbelriktad i NS till exempel?

 

[inlägget ändrat 2002-10-06 21:29:12 av Starre]

[inlägget ändrat 2002-10-06 21:36:38 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CSS säger ingenting om utseendet på pekarna. I det här fallet är det logiska värden. Hur ska t.ex. "wait" se ut? Ett timglas? En klocka? Det har ingen betydelse, eftersom huvudsaken är att det ska uttrycka att programmet är upptaget. Själva utseendet är sedan implementationsspecifikt.

 

Det är alltså mycket möjligt att nw-resize-pekaren kan vara dubbelriktad om operativsystemet, fönstersystemet, fönsterhanteraren, webbläsaren, användaren etc har bestämt att det ska vara så.

 

Det gör dock inte att nw-resize eller se-resize är överflödig, eftersom det fortfarande handlar om två olika handlingar; ändra storlek uppåt-vänster och ändra storlek nedåt-höger.

 

Om du vill välja utseende kan du använda url() och låta besökaren ladda ner en pekare, men det är nog inte att rekommendera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill välja utseende kan du använda url() och låta besökaren ladda ner en pekare, men det är nog inte att rekommendera.

 

P.g.a. att det kan ta lång tid att ladda ned?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...