Just nu i M3-nätverket
Jump to content

GeForce 256

Nicklas Landgren

Recommended Posts

Nicklas Landgren

Hejsan!

Undrar om någon har erfarenhet från ett GeForce256

kort eller bara en del info.

Tex avlastar det verkligen processorn så mycket som det skrivs (i så fall har man uppgraderat datorn för sista gången.

Har just nu ett Voodoo2 men funderar på ett byte.

Tacksam för tips

MVH /Nicklas

Erik Hållander

Grejen är den.. att på NVIDIAS hemsida står det en hel del benchmarks uppradade, med texturefills och polygoner och grejer.

Men det som inte nämns är att dessa tester har utförts med DDR-RAM (Double Data Rate). Creatives GeForce 256 Annihilator skeppas med vanligt SDRAM, och är därför inte så snabbt.

Snabbt är det dock. Väldans. Med ett GeForce kan du med stor säkerhet spela Q3 med en p2 266 och ändå få en schysst framerate. GPUn i Geforce (graphic processor unit) avlastar din processor i tunga grafiska beräkningar. Så vänta dig inte några större skilnader i laddningstider osv.

GeForce är ett bra köp som jag rekommenderar till alla. (1.900 kronor för ett kort som är nästan dubbelt så snabbt som ett TNT2 Ultra? heh. köp.)

MVH

Erik

Jag har kollat runt lite och tror att man skall avvakta lite.. ( som alltid ).

Det finns ett kort, eller kommer, som heter ATI RAGE FURY MAX. Det skall vara Processor-hungrigt men verkar t.o.m knäcka DDRAM-varianten av GeForce, i höga upplösningar och färgdjup..

Jepp om du har en Athlon 750 eller så, vill nog ändå hävda att geforce är ett kap. Har ett själv och det ÄR snabbt.

Om du änå kan vänta så vänta på voodoo4/5 med T-buffer. DET blir snabbt, och det ordentligt.

Oscar Rydberg

Ok:

För det första! Voodoo4:an har INTE extrem fillrate, inte heller T-buffer! GeFORCE är SNABBARE (och billigare) än Voodoo4:an.

Voodoo5 som har T-buffer och en "hög fillrate" kommer kosta runt $700 USD! (Runt 5-6000kr!)

OCH! Voodoo kortet har INTE T&L, dvs PROCESSORN måste uföra alla beräkningar på 3d-datan, samt konvertera till 2d data. MYCKET krävande när man

skall ha så många polygoner som Voodoo:n skall kunna fylla. (Vad är det annars för ide med o ha hög fillrate?)

Dessutom ser motionblur effekten ut som SKIT!

Världens ledande spelprogrammerare föredrar helt

klart GeFORCE, och dessutom håller de med om att

motionblur effekten ser ut som..SKIT!

Att en figur som går runt inuti ett rum får "fartränder"

efter sig är föga realistiskt! Kanske en projekttil som har en hastighet på 200km/h... Men en vandrande gubbe?

DESSUTOM..Så är det fruktansvärt dåligt gjort -

motionblur effekten påverkar HELA SKÄRMEN.

Dvs den gör en vanlig mix av förra och nuvarande skärmen, men RIKTIG motionblur bör räkna ut det som skall vara EMELLAN skärmarna. ("frames" som det mer populärt kallas)

Vi tittade på screenshots från tex Quake3,

och det såg INTE vackert ut med motionblur.

Alltså, nya voodoo är inget o ha om man inte slår

av motionblur och har en rejält snabb processor

och känner för o spela spel med halvtaskig AI

Nicklas Landgren

Efter att ha läst inläggen och en del annat verkar det som att GeForce kortet är det bästa valet mycket på grund av att processorn avlastas.

Någon som vet när DDram minnen kommer på kortet och vad det kan tänkas kosta???

MVH /Nicklas

Oscar jag tycker att du tar i LITE väl mycket.

Självklart så vet jag inte vilken prestanda voodoo korten kommer att få eller hur grafiken kommer att se ut. Har själv sett några klipp ur Q3 med voodoo 5 och visst jag kan hålla med dig om att det ser lite skumt ut, men glöm inte bort att korten/drivrutinerna är långt ifrån "färdiga".

Dessutom så tycker inte jag att en screenshot säger särskillt mycket om hur ett grafikkort fungerar/uppför sig.

Varför SKRIKER du i ditt inlägg Oscar !!!

En dålig dag på jobbet eller ?

Visst T&L är en bra funktion men det är inte sådan skillnad som du vill ha det till, inte i dagens spel iallafall (möjligtvis Q3). På en 600MHz dator eller snabbare så spelar det ännu mindre roll.

När V4/5 släpps i vår så kommer vi att sitta med 800MHz datorer eller kanske 1GHz vem vet.

Oscar Rydberg

Tja, det som vi är mest kritiska mot är att T-buffern är en "medelskärm" av frame 1 och 2, dvs

man räknar ut ett slags medelvärde för varje pixel,

vilket är lamt och gjordes i demos redan på amigan för länge sedan. Så att marknadsföra det

som något "revolutionerande o nytt" tycker vi är FEL.

Och många luras tydligen att tro att Voodoo4:an är ett extremkort, vilket det inte är. (Sämre fillrates än GeForce)

Medans visserligen voodoo5 har hög fillrate, men $700 USD för ett gfx kort..? (Speciellt när man får ett GeForce för halva priset, eller ett Savage2000 också förmodligen)

Grejen med T&L blir ju för det första OpenGL spel,

eftersom OpenGL "stödjer" T&L redan nu. (Kommer ju an på drivrutinsmakarna iofs, men det är ju ett litet problem jämfört med D3D)

OCH, med ett T&L kort slipper du föra över all geometri data från ramminnet genom bus ut till gfxkortet! (Stort tidsslöseri!)

Alltså, även om voodoo5 har bra fillrates och man har en snabb processor, så tar det ändå mycket tid att skyffla över data till gfxkortet.

Och om vi då snackar 200,000 polygoner så tar det

ett bra tag.

PLUS, att processorn ska rotera&greja då.. (Vilket iofs en 800MHz Athlon kan sköta ganska OK, men det tar fortfarande tid genom bussen)

Sedan har vi ju ljuskällor! GeFORCE klarar 8 ljus PER TRIANGEL. Det är en hel del det!

(Med specular highligts)

Och jag har inte sett att voodoo kortet har någon

form av ljussättningsstöd i hårdvaran. DET blir dyrt att räkna i processorn, tillsammans med "super-AI", 3d ljud, mm.

Till slut, jag hade ingen dålig dag på jobbet, capslock tangenten är glapp efter ett missöde.. :)

ps.Sitt o systemprogrammera i 7 timmar så vet du hur roligt man har det.

ps2.Kryotech/AMD har ju redan släppt en 1GHz

• 2 weeks later...

tänkte köpa GeForce Pro... är det det som har ddram minnet? förrsten, jag är inte inne på sånt här... gamla spel typ quake 1, drar man nån nytta av ett sånt grymme fett grafik kort som geforce? blir det finare? (är säkert en dum fråga)

//PäRy Flakky

hej.

nu har jag kollat - GeForce PRO är det med ddram minnet... jaja... men jag har en dum fråga till =)

om dte är ett AGP kort... kopplar man det till grafikortet då? eller ersätter man det gamla med det nya?

//pelle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...