Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!!!


mikkestar1

Rekommendera Poster

Skaffade tele2:s internet kabel några dagar sedan. Fick den att fungera på min XP utan problem. Det var bara att plugga in sladdarna och starta datorn så kände väl operativsystemetsignalen.

Problemet är min gamla pentium 120Mhz, 72Mb ram, win98 dator. Jag köpte ett realtek nätverkskort och satte in den på en ledig pci plats (finns 2 st, enligt manualen satte jag i nummer 2). När jag startade om datorn så kände den av kortet och jag använde medföljande drivrutiner. Det fungerade bra. Det står att kortet ska fungera.

Nu när jag byter nätverkskabeln från min andra dator till den och startar om så fungerar inte internet.

När jag skriver "winipcfg" i run, så verkar det vara problem med adresserna. Jag får en IP adress, men ingen gateway. OM jag trycker frigöra alla, så frigörs d inte. OM jag ska förnya alla, så tänker datorn lite och sedan händer inget.

Jag vet inte vad som är problemet. Protokollen verkar jag också ha, men explorern känner liksom inte av nånting. Jag misstänker att det är nåt på winipcfg, men jag vet inte vad som ska göras eller kan kollas om nätverkskortet fungerar.

Hjälp!!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ta 15 minuter innan din gamla adress frigörs automatiskt och går att använda i den andra datorn.

Om du klickar på "Frigör" innan du stänger ner och byter dator så borde du få kontakt direkt.

Annars är det nog bara att vänta en stund så kommer det att fungera.

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två tankar. Win98 gillade mitt ADSL abb. bäst om modemet var ikopplat när datorn startades.

 

Sedan - se till att IE ansluter via ett LAN. Kontrollera inställningarna/drivrutineran en gång extra.

 

Vad svarar datorn om du testar kommandt:

ping 127.0.0.1 (din egen dator...)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK

Då ska jag alltså frigöra adresserna på min egen dator först med kommandot: ping /release, och sedan stänga av min dator och modemet?

Sedan kopplar jag in sladden tillden andra datorn och startar den?

Det här med att ansluter via LAN, hur görs detta?? Jag ringer inte en fjärranlutning.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Internet-kabel, men jag testade att pinga.

Får 4 reply från adressen, att den skickade 4 och mottog 4, inga tappade.

Sedan står det lite tider.

 

Vad menar du med att ansluta via LAN?? Är det bara att man inte ringer upp en fjärranslutning. På min XP görs inte detta och inställningarna på "LAN connections" är tomma.

Jag har ställt in protokollen som det står i manualen, att man får IP automatiskt, att det inte finns en gatwway installerad och att dsn är inaktiverad. Sedan har jag några protokoll för fjärranslutning. Måste vara från modem uppkopplingen. Dessa borde ju inte störa. Det har jag på min XP.

Jag ska test att frigöra adresserna och sedan stänga av modemet och XP:n.

Sedan pluggar jag in sladden i deb andra datorn och sätter på modemet och datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar med att ansluta till LAN är att jag sett misstaget att inte omdirigera trafiken från en tidigare uppringd förbindelse.

 

Har tyvärr inget mer att bidra med :(

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag alltså frigöra adresserna på min egen dator först med kommandot: ping /release, och sedan stänga av min dator och modemet?

Nja..

ipconfig /release bör fungera bättre.

Sen behöver du inte stänga av modemet, det räcker med datorn.

 

Det här med att ansluter via LAN, hur görs detta??

I Internetegenskaperna (fliken Anslutningar) kan du välja "Ring aldrig en fjärranslutning".

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...