Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Webserver med D-Link 804

Mathias Olsson

Recommended Posts

Mathias Olsson

Jag har en D-Link 804 med firmwere 2.02. och Telenordia ADSL. Internet och ICQ funkar bra men webserver och FTP är omöjlig att nå(har kollat localhost och webservern är igång). Likaså Remote Admin är helt omöjlig att nå, även inom nätverket med lokalt IP. Port 80 är ju öppen och varför funkar inte Remote Admin ens INOM nätverket?

Tacksam för hjälp.

The word is 'brandvägg'.

Kör du Windows XP eller har du installerat en mjukvarubrandvägg på burken?

\\Anp

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

Mathias Olsson

Nope, har stängt av XPs brandvägg. Nu kan jag åtminstone nå datorn med Remote admin, dock inte åt andra hållet. Kom på det när jag försökte pinga datorerna. Kan tillägga att det går att pinga åt alla håll(XP-datorn med server, bärbara med 2000 och rputern). Nu funkar även webservern från bärbara med lokalt IP. Nu återstår alltså att komma in utifrån...

Nu återstår alltså att komma in utifrån

Och för detta är det bara att göra en port-forwarding på port 80 i D-Linken mot din webserver på insidan.

Kom ihåg att du inte själv kan testa med din externa adress.

Web-anropet måste verkligen komma från utsidan.

\\Anp

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

Mathias Olsson

Ajdå, det var det som var problemet. Jag är van att kunna kolla själv från samma dator. Nu funkar det som det ska.

Tack så mycket.

Det går att göra en bypasslösning på detta om du, på din XP-maskin, lägger upp en (eller redigerar befintlig) hostsfil där du pekar hostmnet (tex www.minserver.se) till din lokala ip-adress så funkar även detta.

---/samoht

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...