Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inte min nya Hårddisk att fungera


Tompa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har köpt en IBM Hårddisk på 100gb men får inte den att fungera. När jag skulle installera win2k på den så kom jag till formateringen men när den va klar(tog en och en halvtimme) så sa installationen att den inte kunnat formatera Hårddisken och att jag skulle kolla om den va trasig. Sen har jag märkt att när man startar upp datorn kommer det ett felmeddelande där det står nånting i stil med såhär "ide channel no Conductor 80 cable installed". Jag har testat med olika ide kablar och allt sitter rätt. Den hittar också den nya hårddisken när man kollar i Bios. Jag har för övrigt en väldigt ny Dator som jag byggt ihop själv så man tycker ju inte att moderkortet borde ha problem med denna hårddisk eller? Är det någon som vet nåt va detta kan bero på så skulle jag vara väldigt tacksam om ni kunde tipsa mig om vad det är för fel och vad jag kan göra åt det.

 

Tacksam på förhand

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för IDE-kabel till hårddisken ?

40-ledare eller 80-ledare ? Det ska väl vara den senare om det ska fungera fort...

 

Det är ju du som är jag :)

 

/TN

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-05 17:50:08 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittas disken i BIOS?

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Hårddisken hittas i Bios. Så har du nån aning om vad det kan bero på?

 

Tacksam på förhand.

 

/Tomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att disken är rätt byglad samt att du använder rätt ide-kabel och port på moderkortet.

 

Hjälper inte detta så tanka hem ett diagnosprogram från IBM's site och kolla om disken är skadad.

 

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

felbeskrivningen gör det inte lätt att säga något.

 

Av vad jag förstod så har du:

1: Hittat den i BIOS (korrekt storlek?)

2: Lyckats partionera.

3: Misslyckat formatera den.

4: Ett felmeddelande vid uppstart.

 

Felmeddelandet beror troligen på felaktig kabel. ATA100 kablar brukar vara gula....

 

Kan du partionera om den? Skapa mindre partitioner då och testa att formater dem.

 

Ingen aning om hur stora diskar Win2k hanterar. Formaterade du i NTFS eller FAT för den delen?

 

Till sist - testa den i en annan dator.

 

Har jag varit till någon hjälp?

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-10-05 19:24:06 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATA100 kablar brukar vara gula....

Har aldrig sett en gul ATA100-kabel, det måste vara nån ny företeelse isf. Däremot brukar de ha blåa kontakter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett en gul ATA100-kabel, det måste vara nån ny företeelse isf.

Jag har en gul kabel blå kontakter, ca fem månader gammal.

 

/TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gul kabel blå kontakter, ca fem månader gammal.

 

Jag sa inte att det inte fanns, bara att det inte nödvändigtvis behövde vara så. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xxx

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-10-06 14:54:02 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag formaterade den i NTFS då jag bara hade det alternativet då jag körde win2k installationen. Har det nån betydelse?

 

Vad gäller kabeln så visste jag inte att det finns olika IDE kablar. Vad är det vanligast att man har för kabel? Det ska allså vara en sån där ATA100 kabel?

 

Tack för dina svar, o jag hoppas på fler.

/Tomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Vi går tillbaka något steg.

Kabel - kontrollera att det är en ATA100. Om vi litar på det som skrivits i tråden kan den vara gul, men ska def. ha blåa kontakter. Stämmer detta med någon av dina kablar? En gammal IDE-kabel har inte lika många ledare som en som stämmer med ATA100/UDMA100 standarden. Detta kan vara ett av felen. Om du nyttjar en gammal kabel från en gammal dator så är den nästan garanterat icke en ATA100 kabel. Fick du med någon kabeln med datorn/hårddisken?

 

BIOS - kontrollera om du behöver uppdatera BIOS för att kunna hantera denna disk. Låter inte troligt, men kontrollera.

 

En fråga jag ställde förut: Kan du nå disken från en DOS-diskett eller Start-cdn för Win2k? Kan du där partionera om hårddisken och därefter formatera den?

 

Misstänker du fel på själva hårddisken? Ladda hem Drive Fitness Test från IBM:

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

 

 

mmhh - osäker kan någon fylla på lite? ATA100 är väl bakåtkompatibelt på så sätt att det HDn ska fungera även om man nyttjar en gammal kabel mellan ett ATA100 kort och en ATA100 HD?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATA100 är väl bakåtkompatibelt på så sätt att det HDn ska fungera även om man nyttjar en gammal kabel mellan ett ATA100 kort och en ATA100 HD?

 

Precis. ATA100 funkar jättebra med en gammal IDE-kabel (med 40 trådar). Enda skillnaden är att du inte får högre hastighet än vad UATA/UDMA/ATA66 klarar.

 

Varför måste de ha så många namn på samma sak? :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar - så med andra ord så varnar Tompas dator enbart för att det inte är korrekt kabel, men det ska inte påverka om hårddisken fungerar eller ej.

 

Så kvar e de andra punkterna:

BIOS?

Eventuellt fel på disken?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får bara ATA33 med en ATA33/40-trådskabel... för ATA66/ATA100/ATA133 måste man ha en 80trådskabel och plugga slav/master-kontakterna i rätt enhet.

 

Har för mig att 80trådskablarna ska ha en blå (moderkort), en svart(master) å en grå(slav) kontakt?

 

Har du bara en disk på den kanalen kanske det kan kvitta, även om man kan vinna lite prestanda genom att gå upp till ATA66-gränssnittet åtminstone.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får bara ATA33 med en ATA33/40-trådskabel...

Helt sant. Jag stavade fel..? ;)

 

för ATA66/ATA100/ATA133 måste man ha en 80trådskabel och plugga slav/master-kontakterna i rätt enhet.

Eh.. måste man sätta dem på rätt kontakt också? Hade jag ingen aning om. Har aldrig varit med om att det har blivit fel heller. Jag kanske har slumpat rätt kontakt varje gång.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...