Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

80 mm nätaggsfläkt - pinadapter?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hejsan!

 

Har just mekat med ett nätaggregat och plockat ut fläkten som är en 80 mm fläkt. Kanon! Tänkte sätta den i fronten på min datorlåda, som en extra kylfläkt. Verkar som den drar in luft, eftersom den var full av damm när jag plockade ut den ur nätaggregatet. Precis vad jag behöver!

 

Tror inte att datorn lider av värmeslag :) men bättre att ha lite för mycket än att snåla.

 

Problemet är bara det att kontakten är en 2-pinskontakt. Letade lite efter en adapter så man kan koppla fläkten till en av moderkortets lediga PSFAN-kontakter. Hittade ingen adapter. Ser inte ut att man kan koppla in den i alla fall. Där finns ju en plastpigg som ska sitta i spåret på kontakten man sätter dit.

 

Är det någon som vet var man hittar sådana adaptrar?

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det sitter två piggar på kontakten, ta en vass kniv och skär bort den ena piggen brukar vanligtvis vara den på plus (rödakabeln)sidan som ska bort , anslut sedan fläkten tillmodermackan, det ska inte gå att sätta den fel...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Stefanowich!

 

Aha, glömde kanske att säga att kontakten på fläkten är en hona. Precis som en processorfläkt, men där finns bara två uttag.

 

Om du tänker dig kontakten på en processorfläkt, men du har istället för tre, två uttag. Sladdarna sedan är en röd och en svart. På en processorfläkt finns där en vit också. Här finns ingen vit sladd.

 

Hoppas du förstår hur jag menar ;)

Kruxet är sen att sladdfan :) är för kort. Den räcker liksom inte hela vägen fram. Fläkten är lite för bred, men den ska säkert gå att klistra fast. Om inte någon har en kreativ lösning på problemet?

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

[inlägget ändrat 2002-10-05 19:11:12 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan du inte sätta kontakten till fläkten på moderkortet och lämna det sista stiftet? Det tredje stiftet används ju bara till varvtalsindikeringen, och den får du ju inte ändå, oavsett adapter eller inte.

 

Och skulle plus och minus hamna fel då så är det lätt att lossa stiften i kontakten med en liten skruvmejsel och byta plats på dem.

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-06 02:44:53 av Impression]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men kan du inte sätta kontakten till fläkten på moderkortet och lämna det sista stiftet?

 

Jo, jag satt och funderade på det där. Sedan är det angående sladden, som jag också funderade på en "vågad" sak. Nämligen att kapa sladden från en gammal processorfläkt. Voilá! Då har man ju kontakten. Sedan fixar man en "sockerbit", som man sätter ihop skarvsladdar med.

 

Den vita sladden klipper man väck, men den röda och svarta skruvar man fast i "sockerbiten" på varsin sida. Svart möter svart, röd möter röd.

 

Då har jag både kontakten och lite längre sladd på fläkten :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Känns lite knäppt att svara på sitt eget inlägg :) men nu fungerar det.

 

Fläkten sitter på plats!!!

Jag gjorde till slut så som jag skrev att jag satte dit en "sockerbit" och fick en längre sladd. På köpet fick jag också rätt kontakt. :)

 

Skrev ju tidigare att fläkten inte såg ut att passa, men när jag hade dagsljus så såg jag att den passade alldeles utmärkt. Rev loss fronten på datorn och skruvade fast fläkten därifrån. :D

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...