Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SCVD kopia?

Egyptolog

Recommended Posts

hej.

jag har en svcd film bränd på 2 st vanliga 80 min cd-r skivor. hur gör jag för att kopiera dessa? jag använder nero. vill alltså ha 2 exakta kopior.

Har du öppnat nero?

När man öppnar nero får man antingen upp en wizard (guide) eller en ruta med olika val. Guiden tänker jag inte gå igenom, dels för att jag inte kan den utantill och dels för att den borde vara tämligen enkel att följa.

Om du får upp dialogrutan som förmodligen heter "New" eller nåt i den stilen har du ett gäng ikoner i vänsterkanten. Där finns det en som heter CD-copy eller Kopiera CD eller nåt liknande beroende på språk och version av programmet. Prova att klicka på den ikonen.

Behöver du mer info så finns det säkert nån bra guide på nätet. Prova att söka på http://www.google.com.

Om du verkligen är helt säker på att du behöver en exakt kopia ska du kryssa ur de rutor som har nåt med korrigering att göra.. jag är inte helt säker på vad de heter, men vanligtvis när man gör SVCD så är det inte helt nödvändigt att göra en exakt kopia eftersom det inte brukar finnas kopieringsskydd osv på SVCDs. Tveksam till att det ens går att implementera under SVCD-standarden, men det är en annan historia. Jag ska nog sluta svamla nu. :)

protect me from what i want.

Kan du inte bara göra en enkel CD-copy i nero?

Det var det jag försökte förklara hur man gjorde.. men jag tror jag kom på villospår efter ett tag och överdrev lite..? :)

protect me from what i want.

grejen är att jag inte det funkar...så jag måste på nät sätt få in allt på hårddisken först...som en bin fil.

m,en hur gör man det med nero?

Varför måste du det för ?

Vilket fall som helst, du bör nog kunna kopiera över mpeg filerna direkt som ligger i nån av katalogerna på cd:n och sen välja i Nero att bränna en SVCD skiva.

Men som sagts, en cd copy bör ju funka utmärkt.

grejen är att jag inte det funkar...så jag måste på nät sätt få in allt på hårddisken först...som en bin fil.

m,en hur gör man det med nero?

aha.. hade du sagt det från början :) så hade jag kunnat säga:

Om du väljer cd copy i dialogrutan finns det en flik som heter nåt i stil med options. Där finns det en ruta som heter "On the fly". Klicka ur den så mellanlagrar nero all data på hårddisken först. Det blir inte en .bin-fil, men neros motsvarighet. Vill du göra flera kopior av samma skiva kan du även klicka ur nånstans så den inte tar bort imagefilen när den är klar.

on the fly är ikryssat...enheten är min dvd/cd-enhet...det var den enda som gick välja...och det är ju som det ska.

men kommer nero ändå kräva en tom cd i brännaren??

men kommer nero ändå kräva en tom cd i brännaren??

Jag tror minsann du frågat fel saker i hela tråden ;-)

Om du endast vill skapa images så går du till "recorder" i menyn och sedan "choose recorder" och väljer "image recorder".

Nu när du kör en cd copy eller vilken operation som helst så kommer nero att använda image recordern och bränna en .nrg image (en vanlig ISO egentligen med annat namn), när du startar kommer den poppa up och fråga vart du vill lagra filen.

Glöm inte ändra tillbaka när du vill bränna normalt.

Gör du på nåt annat sätt så kommer Nero vilja ha en tom cd i brännaren.

...det fungerade utmärkt.

jag glömde nämna att jag inte kan bränna direkt från cd1 till cd2 men

frågat fel saker har jag inte gjort...

tack ska du ha för hjälpen.

;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...