Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spränga värmepanna


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Kan någon stilla min oro lite innan jag går och lägger mig.

Hyresvärden håller på att installera Bergvärme i kåken och varmvattnet är avstängt. Men idag har det börjar strömma värme i elementen i vilket fall. Och det ordentligt.. Ett konstant strömmande som överröstar datorn trots att jag har elementen "nervridna".

Öser jag på fullt i elementet kan man tro att det är kökskranen som står på fullt blås.

 

Givetvis blir man lite orolig då man hört talas om olyckor med värmepannor som exploderat.. Kan det inträffa med bergvärme med? Hur många våningar blåser det på ett ungefär? ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som är trött men inte gärna sover om 2 plan eller mer försvinner. :/

---

Behöver jag tillägga att fullt blås i elementet = stekpanna-supervarmt-högeffektskrut varmt.

---

Det var droppen. Plastmattan på golvet blir brun runt rören när jag kör elementet på fullt.. Det luktar bränt i rummet. Olje/vatten-element är det vi snackar om. :(

Sover nog på bortaplan..

[inlägget ändrat 2002-10-05 00:07:28 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Låter som om det kommit luft i elementen. Oerhört vanligt när man håller på och joxar med värmesystemet. Helt ofarligt. Men luften orsakar att effektiviteten går ner. (Det är ju vatten och inte luft som skall vara i elementen) Alla värmesystem har nödventiler så du behöver inte vara orolig för att det skall "explodera"..

 

MVH

pedagogen -som installerat ett och ett annat element under årens lopp..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som *värmeexpert* så kan jag klargöra vissa saker:

1.Alla rör/element/radiatorer/kranar/ventiler osv är konstruerade för typ 16 bars tryck, (det är väldigt högt tryck).

 

2. Värmepannor exploderar inte.

OM de skulle göra det beror det på felaktig luft/bränsle-blandning.

 

3. Alla nyinstallationer av värmegivande mojänger är försedda med säkerhetsventiler i fall det skulle bli för högt tryck pga värmen.

 

Det oljud du tycks uppleva torde bero på för kraftig cirkulationspump i värmecentralen, det är alltså för högt flöde i din/dina radiatorer (element).

Ring och klaga !!!!

 

 

/TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din lugnande information.. :)

För högt flöde är nog rätta ordet. Luft verkar det inte vara eftersom det inte är någon som helst bubblande å värmen snabbt skuttar över 50 grader "ovanpå" elementet om jag vrider upp fullt.

 

Blir hyresvärden glad om jag klagar på för högt flöde? ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som ändå sover på bortaplan - väsnas mindre. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir hyresvärden glad om jag klagar på för högt flöde?

Det beror på hyresvärden, om det är en nyinstallation så kommer det väl bli någon slags injustering av alltihopa.

 

Temperaturen på vattnet i radiatorerna ska, och detta brukar hyresvärdarna vara noga med (dyrt), regleras av utetemperaturen och vilekn slags husbyggnad det är.

 

Men återigen, om elemente låter klaga...

 

/TN

 

Om det är luft i elementen så hörs det som ett slags porlande/bubblande ljud och då är det bara att avlufta elementen men en avluftnings/elementnyckel.

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-05 00:43:44 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Luft låter inte "bubblande" i värmesystem. Luft orsakar att det "väser". Ungefär som du berättar att det låter. Lite förenklat förklarat så "måste" man springa runt i ett hus och lufta alla element efter det att värmesystemet har varit isärtaget/tömt. Givetvis bildas/hamnar det mest luft i de värmeelement (radiatorer) som finns på de högsta våningarna i ett hus. Du kanske bor högt upp?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske bor högt upp?
Nope, och det är jag nog glad för faktiskt..

Pratade med snubbarna som gjorde installationen igår, de sa att det är mycket möjligt att det väser en del men att det inte var deras jobb att fixa den delen. Samtidigt sa de att det var "nåt som saknades" så de kunde inte slutföra arbetet.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...