Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bug Bear


KjellGunnarsson

Rekommendera Poster

KjellGunnarsson

Finns det något hyggligt bra GRATIS virusprogram som man kan ladda ner ? Och var ? Har tydligen ställt till det i kommunerna runt Borås där jag sitter.

Borde inte Bostream (som jag kör på) tillhandahålla ett gratis virusprogram för att undvika problem ? "Inte mitt bord" kanske.

Tacksam för tips !

 

Festina lente

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det beror på vad du vill åstakomma. De flesta antivirusföretag har gratisprogram för att röja upp ifall man redan blivit infekterad av Bugbear.

 

http://www.scandsecure.com/site.asp?page=downloadtools

 

http://www.nod32.com

 

Sedan bör man se till så att man har de senaste säkerhetsuppdateringarna från http://www.windowsupdate.com (I synnerhet så bör man ha: http://www.microsoft.com/windows/ie/download/critical/Q290108/default.asp)

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett väldans tjat om "bugbear", har ni blivit uppskrämda av alla larviga datorjournalister som älskar att skrämma folk ?

 

Bugbear smittar ENDAST genom IE 5.01 och IE 5.5 samt OE versionerna för dessa (eftersom de använder IE komponenten när de visar html mail).

 

Om du uppdaterar till IE 6.0 finns det ingen risk, om du inte vill det är det bara gå till windowsupdate och ladda ned patcharna för IE 5.x, vill du inte det kan du ladda dem här:

http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/critical/q290108/default.asp

 

Varför ska en ISP tillhandahålla gratis virus program, förstår jag inte, det blir ju vi kunder som får betala i vilket fall som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KjellGunnarsson

Raska ryck ! Tack för det - kör IE 6 nån nyss uppdaterad version och då skall det tydligen inte vara några problem enligt "kyssen".....

Uppdaterar hela tiden med Windows update så förmodligen är det inga problem. Tack i alla fall !

 

Festina lente

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska en ISP tillhandahålla gratis virus program, förstår jag inte, det blir ju vi kunder som får betala i vilket fall som helst

 

Ja, varför ska egentligen vattenledningsverken tillhandahålla filtrerat och bakteriefritt vatten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, varför ska egentligen vattenledningsverken tillhandahålla filtrerat och bakteriefritt vatten...

 

Du fortsätter med din anti-alla stil Chakotay ? Du bara känner att du måste säga emot allt.

 

Du förstår inte att det blir kunderna som får betala dessa virus program eller du tror att de kommer ta det ur egna fickor ??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare så att de som tillhandahåller rören till hushåll å reningsverk som skulle ställa sig väldigt frågande till en uppmaning att de skulle tillhandahålla rening etc av whatever substance som diverse myndigheter å företag vill pressa igenom rören? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, hahahaha.. *host* hohohoho *lol* - det var nästan roligare än tråden med spam-mailet ifrån ND =D

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bugbear smittar ENDAST genom IE 5.01 och IE 5.5 samt OE versionerna för dessa (eftersom de använder IE komponenten när de visar html mail).

 

Eller om någon får för sig att starta en infekterad bilaga manuellt. Händer allt för ofta.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är ju att använda licensfria programm som ar vaccinerade mot de vanligaste (virus) sjukdomarna. Då behöver man inte gå på stan med ansiktsmask och tvätta händerna hela tiden och trots det bli förkyld.

 

Vaddå? Är Linux gratis???

 

Ett mkt uttömmande svar fö - tack för det... ;)

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fortsätter med din anti-alla stil Chakotay ? Du bara känner att du måste säga emot allt.

 

Den där attityden har det hänt att jag träffat på förr på Internet-forum.

Jag blir ganska förskräckt av det där med "anti-alla stil" - inbillar sig personen att han talar för resten av mänskligheten?

Och/eller kräver att resten av mänskligheten ska acceptera allt vad personen säger och tycker, utan att "säga emot allt"?

 

Du förstår inte att det blir kunderna som får betala dessa virus program eller du tror att de kommer ta det ur egna fickor ??

 

Kanske inte så mycket att yvas över men jag tilltror mig att förstå lika mycket som dig.

 

Jag anser att det är totalt otillfredställande hur Internet "fungerar" i nuläget.

Maskar och virus sprids på mindre än ett dygn över stora delar av hela världen och orsakar enorma kostnader, förluster och tragedier för användarna.

 

Samtidigt propageras det ständigt för att allt fler och fler och fler ska koppla upp sig.

Det är helt orealistiskt att förvänta sig att alla användare ska förstå att skydda sig.

 

Naturligtvis skulle själva systemet istället utrustas så att smittospridning via Internet i allra största möjliga utsträckning omöjliggjordes.

 

Liksom vattenledningsnäten.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir ganska förskräckt av det där med "anti-alla stil" - inbillar sig personen att han talar för resten av mänskligheten?

 

Det var närmast en felskrivning, tänkte ändra till "anti-allting" men orkade inte.

 

Din stil på detta forum är ju just att vara anti, varenda gång man förklarar hur något ligger till i verkligheten så skriver du motsatsen.

 

Jag vet inte vad du har för utbildning men en tur till i utbildnings väsendet vore kanske inte så dumt ( ta det inte som en personlig attack, bara en observation ).

 

Jag menar tror man på jordstrålar och inte riktigt förstår att aktier innebär risker och allt vad det nu varit i dina trådar då kanske det indikerar att man missat något.

 

Maskar och virus sprids på mindre än ett dygn över stora delar av hela världen och orsakar enorma kostnader, förluster och tragedier för användarna.

 

Nja, de allra flesta virus sprids för att:

 

1. Folk inte lär sig att de inte ska klicka på allt skit som kommer in i mailboxen.

 

2. Folk skiter i att uppdatera och patcha trots varningar.

 

Det är till och med så att det verkar blivit nån sorts kultur att när det släpps patchar så ska man minsann inte installera dem, när det släpps service pack så ska man vänta i ett eller två år, jag fattar inte vad det handlar om, idioti kallar jag det för.

 

Till och med när det finns funktioner i systemet för automatiska uppdateringar så kommer det folk och gapar och skrämmer ovana avändare till att stänga av denna tjänst, har varit flera sådana idioter på detta forum.

 

Om folk kunde använda ett uns av sunt förnuft skulle vi inte ha ens en tiondel så mycket problem med virus.

 

Kan slutligen nämna att jag aldrig råkat ut för något virus någonsin, trots att jag inte har något virus program som ligger i bakgrunden, trots att jag alltid använt Windows som mitt primära system, trots att jag använder IE och OE. Hur kommer det sig ?

 

[inlägget ändrat 2002-10-05 11:35:51 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror man på jordstrålar

 

Tro och tro, detta är väl ändå ett bevisat fenomen?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan slutligen nämna att jag aldrig råkat ut för något virus någonsin, trots att jag inte har något virus program som ligger i bakgrunden, trots att jag alltid använt Windows som mitt primära system, trots att jag använder IE och OE. Hur kommer det sig ?

 

Kan inget annat än instämma och bekräfta samma situation här i princip.

 

Sedan det där om att open source automatiskt innebär virusfrihet och inga säkerhetshål som någon skrev (och som var extremt komiskt) - kanske man borde ta upp igen.

 

Nu är inte CS och ISS rätt ställe att kolla statistik på förstås, men enligt dem hade gnu/linux fler säkerhetshål detta året än windows. Bara att ens möjligheten till detta finns är väl rätt intressant, även om jag definitivt inte kan avgöra vilken sida ISS står på eller om man alls kan lyssna på dem ;)

 

Activelistan för linuxvirus var inte heller direkt obefintlig, tvärtom.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar tror man på jordstrålar och inte riktigt förstår att aktier innebär risker och allt vad det nu varit i dina trådar då kanske det indikerar att man missat något.

 

Om dig kan man blott säga att du av någon anledning TVIVLAR på jordstrålning. (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesID=312958&sida=4#334011)

 

Börsen diskuterar vi på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=339715

 

Hur kan man få det jag i skrivit i den tråden till att jag "inte riktigt förstår att aktier innebär risker"???

Där uttrycker jag ju närmast det rakt motsatta, medan du snarare försöker sopa risken under mattan.

 

Du har citerat mitt:

"Maskar och virus sprids på mindre än ett dygn över stora delar av hela världen och orsakar enorma kostnader, förluster och tragedier för användarna."

 

och skriver sedan:

 

Nja, de allra flesta virus sprids för att:

 

1. Folk inte lär sig att de inte ska klicka på allt skit som kommer in i mailboxen.

 

2. Folk skiter i att uppdatera och patcha trots varningar.

 

Grundförutsättningen för att allt detta skit hamnar i Inboxarna hävdar jag fortfarande beror på det jag skrev om innan - avsaknaden av "rening" och "bakteridödande" i Internet-systemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej glada debattörer!

 

Varför måste många Linux /Unix-anhängare alltid påtala dessa operativsystems överlägsenhet så fort det diskuteras säkerhet i Windows-miljö?

 

Är det inte bättre "marknadsföring" att förklara varför Linux visavi Windows anses vara bättre på säkerhet? Månne fler skulle överväga att pröva Linux då?

 

Virusspridning är betingad av flera faktorer.

 

Kunskap och fakta kring detta måste förmedlas i större utsträckning än vad som sker idag. Företag måste inse det reella hotet virus de facto innebär och inte överlåta det till respektive medarbetare.

 

Nya proaktiva tekniker för snabbare identifiering och eliminering av nya virus måste tillhandahållas snarast möjligt.

 

På individ-nivå måste självklart ökad medvetenhet finnas, dvs bättre omdöme.

 

Sedan har xyzz en poäng i att det inom vissa kretsar det är "tufft" att inte använda sig av preventivmedel. Dessa grupper kommer alltid att finnas och utgöra en riskfaktor oavsett datorvirus eller HIV!

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J. Rönnberg
Tro och tro, detta är väl ändå ett bevisat fenomen?

 

Det är inte vetenskapligt bevisat. Sen att några tokstollar hävdar att det finns kallar jag inte bevis.

 

Om jag inte mins fel finns det en amerikan som har utfest en belöning på x antal USD till den som kan bevisa att jordstrålar finns. senaste jag hörde något hade ingen ens försökt. Det säger allt tycker jag.

 

/Johnny

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.11-sep.org/

http://www.johnnyronnberg.com/astrowebb | Atlantis STS-112 lyfter nästa vecka!

http://www.johnnyronnberg.com/weise | Weise kan tänka sig att fortsätta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vi kanske inte pratar om samma sak, magnetiska fält i kors över planeten - men de är juh mätbara med vanliga instrument?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vi kanske inte pratar om samma sak, magnetiska fält i kors över planeten - men de är juh mätbara med vanliga instrument?

 

Med en kompass till exempel. Jordstrålning är något helt annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag införskaffat "AVG 6.0 Anti-Virus System Free Edition" från http://www.grisoft.com

 

Bra tips där ...bytte precis till AVG ...hoppas det fungerar bra

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, "AVG 6.0 Anti-Virus System Free Edition" är installerat.

 

Men jag upplever det som ett problem att programmet direkt flyger på de smittade mail jag fått under åren och som jag sparat i en särskild folder i Outlook Express, för att ha i studiesyfte.

 

Kan jag flytta undan smittmailen på något bra sätt och ändå komma åt att titta på dem igen om jag får lust?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...