Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggningsförfarande


Shabbadang

Rekommendera Poster

Tack för svaret, men det säger nu inte mig så mycket. Hade hoppats på en mer generell beskrivning – kan du ge mig det?

Mina krav är att var och en ska kunna skapa sitt eget användarnamn och lösenord, men att det ska vara begränsat till vissa användare som finns i en databas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså att användarna skall kunna administrera sina konton själva? Då blir det mycket mer avancerat helt plötsligt. Det är inte helt trivialt att

bygga ett system som detta, du kommer att behöva kunskaper inom PHP, ASP, Perl eller liknande. Är du inte redo att lära dig allt från grunden så kan du säkert hitta ett hyfsat användbart system från http://www.hotscripts.com men då måste du ha en server som klarar av dessa system.

 

 

 

Http://www.dindator.nu

Guider för dig med intresse för datorer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det beskedet. Blir det mycket enklare om jag då istället tilldelar varje användare en identitet och ett lösenord från början?

Jag är, som du kanske anar, mest intresserad av en färdig lösning. Tar gärna emot tips på sådana.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på webbleverantörens hemsida:

 

"Databaser

Du kan själv skicka upp exempelvis accessdatabaser till din egen hemsida. Kontakta oss så ger vi de rättigheter som krävs.

Vi erbjuder även MS-SQL samt Advantage Database server.

 

 

Vi tillhandahåller NT och WINDOWS-2000 servers med hög prestanda.

 

ASP / CGI

Vårt hotell stödjer ASP och egna cgi-script."

 

Det är allt jag vet för tillfället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svåra biten nu kan vara att bestämma hur avancerat du vill ha det.

 

Vad vill du erbjuda?

 

Om du endast vill ha t.ex. ett nyhetsscript med inloggning så är det lättare att få tag i än ett helt portalsystem.

 

Http://www.dindator.nu

Guider för dig med intresse för datorer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett nyhetsscript har jag redan och det har en inloggningsfunktion för de som ska använda scriptet. Vad jag söker är snarare ett sätt att lösenordsbelägga en viss avdelning (mapp) på en webb.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har hittat en massa script. De finns under rubriken User management.

Du nämnde .htaccess och kanske .htpasswd tidigare. Men då undrar jag: det är väl något som bara fungerar i UNIX-miljö eller? Om servern är en NT, får man leta andra lösningar då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämnde .htaccess och kanske .htpasswd tidigare. Men då undrar jag: det är väl något som bara fungerar i UNIX-miljö eller? Om servern är en NT, får man leta andra lösningar då?

 

.haccess och .htpassword används av Apache. Det är alltså inget unix-specifikt, då Apache fungerar utmärkt även i Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...