Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3d studio neonljus


John Schneider

Rekommendera Poster

John Schneider

Efter att tittat och nästan läst hela manualen, nästan kört igenom hela tutorials, samt lånat ett antal böcker från biblioteket här i sthlm, kan jag inte komma på ett bra sätt...

Jag vill få en linje, som jag renederar tjock, att lysa som ett neonrör.

Tänkte bygga en entre till ett disco... och lite neon lättar ju upp stämningen...

Nån som har nåt tips... jag har inte det längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellera röret och släng på en glow-shader av något slag på ytan (som i sig borde ha massa luminosity å transparency)? Komplettera med några ljuskällor i röret, typ linjära ljus om det finns i MAX, så röret kastar hyfsade skuggor å lyser upp omgivningen. Fuska lite radiosity med ett par väl valda omnis eller spots i rätt färger förstås, som lyser upp specifika områden runt röret...

 

Eller modellera röret, ge det en massa luminosity av rätt färg å rendera med radiosity - klart enklast =D

 

Ah, MAX - nej, det kan jag inte.. sorry ;9

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellera gärna med en spline. I modifier under rubriken Rendering kryssa i Renderable. Börja med en Thickness på "2,0". Gå sedan till Material Editor och välj ett material. Ändra Diffuse till önskvärd färg (har någon lyckats med neonbeige?). Strax under alla kloten på olika material finns en rad med ikoner. Leta rätt på en med en siffra (Material Effects Channel) och ändra den till en siffra inget annat material har. Har du inte använt det förut kan du välja "1". Öppna sedan Video Post. Klicka på Add Image Input Event och välj vilket fönster du vill rendera. Klicka på Add Image Filter Event och välj Lens Effects Glow. För att vara på säkra sidan klickar du på Okay och dubbelklickar på eventet i efterhand (finns en bugg i tidiga Maxversioner). I det nya fönstret klickar du på Preview och VP Queue så att du ser den verkliga scenen. Under fliken Properties->Source kryssar du för Effects ID och skriver in "1" (se till att de övriga är bortkryssade). Aktivera fliken Preferences och ändra värdena under Effect->Size och Color->Intensity tills du får ett bra resultat. Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...nu kommer jag ihåg varför jag övergav det där programmet ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...