Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

underklocka processor?


downtime

Rekommendera Poster

Kan man klocka ner en relativt modern processor så att den inte behöver någon fläkt?

 

Jag tänker mig en AMD DURON 900 -> 400-450MHz

 

Prisnivån på de billigaste Duron är sån att det skulle vara billigare att bygga kring en sådan och klocka ner än att köpa ett VIA EDEN-paket.

 

Alternativt, finns det någon (prisvärd) kylfläns/fläkt som är _helt_ ohörbar som duger till att kyla en Duron i området 450-900MHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant idé. Vore kul att få veta vilken processor som är snabbast i den miljön.

 

Svaret borde väl vara givet, men man vet aldrig. Tänk dig bara att klocka ned minnen , grafikkort och processor till att vara i klass med en gammal hederlig 486DX på 66 Mhz.

 

Hur skulle en P4 eller Athlon XP processor stå sig i den miljön?

 

/T

86/68

 

[inlägget ändrat 2002-10-04 13:19:26 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, en XP1600+ (Palomino) kostar ung. 650kr, och ett Sis735-baserat moderkort från ECS ungefär lika mycket. Det blir några hundra billigare än VIA EDEN, och med mer att jobba med.

 

Sänker man spänningen när man klockar ner, eftersom man ofta höjer den för att klocka upp? Och hur tyst (långsam) fläkt kan man komma undan med? Jag uppskattar att processorn måste ligga på 400-500MHz för att klara av att spela upp divX och köra en liten brandvägg och typ eDonkey samtidigt.

Finns det en chans att komma under ljudnivån för dvd-spelaren?

 

Som ett ovidkommande exempel så använder Meridian en dvd-rom från Samsung, istället för en vanlig dvd-transport, beroende på att de går att styra hastigheten på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trist - hoppades någon skulle spinna vidare på denna tråd

 

Inte samma tråd, och inte frivilligt.. men ändå samma ämne:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=342482#342515

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en TB på 900 mzh, jag vet inte hur varm den blir jämfört med om man nerklockar den, men den funkar fint på ca 45 grader i fullload (om det inte är 30+ ute). Och då använder jag en Alpha PAL 8045t med den tystaste 80mm papsten..

Det är kanske inte ljudlöst, men papsten är verkligen grymmt tyst, så jag vet inte om man kommer att kunna höra den även om resten körs på passiv kylning. Nätagget blir dock svårt att få helt tyst.

 

Ska skaffa passiv kylare till graffekortet åxå, men hårddiskarna blir svåra att tysta - och bibehålla temperatur (nån NoVibes liknande lösning antar jag - men helt tyst blir det nog inte)

 

Kopplar jag ur pappsten stiger tempen långsamt men säkert upp till ca 70 grader innan jag sätter på den igen.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-10-06 18:20:19 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

När jag underklockar min duron 900, så kraschar systemet hur jag än gör vid 700 MHz. Fast å andra sidan har jag inte lagt så stor kraft vid att underklocka processorn.. :)

 

Man KAN ju köpa en mobile-variant. Dessa blir ju betydligt kallare, och går ner i frekvens när de körs med låg belastning.. Frågan är bara om det finns några moderkort (stationära) söm stöder denna funktion...

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...