Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videobandspelare med Firewire


Klumpig

Rekommendera Poster

ag undrar om det finns någon vanlig videobandspelare VHS/SVHS med Firevire som stöd, som man kan koppla sig till datorn? Det låter kanske lite konstigt, men finns det kanske eller?

 

MVH!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Bara en fråga...hur skulle det fungera ?

__________________________________

Sakta men säkert ska jag äta upp dom !

b all the *nörd* u can b - Tekno

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fråga...hur skulle det fungera ?

 

Firewire, till skillnad från USB exempelvis, klarar p2p vilket gör att man exempelvis kan koppla ihop en kamera med firewire direkt till en inspelningsapparat typ dvd-video med firewire. En klar fördel med firewire alltså... däremot, att spela upp vhs-band via firewire låter omständigt. Det finns bandare för dvband och dvd-skivor som kan skicka signalen via firewire, men eftersom det krävs en konvertering är dom inte direkt billiga. En del DV-kameror har analoga ingångar som du istället kan använda, för att via kameran konvertera och skicka vidare till exempelvis en dator.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Jo, jag vet hur FireWire fungerar. :)

 

Men funderade mer på vad en FireWire-port på en vanlig vhs-video skulle göra för nytta om det inte (enligt mitt antagande) fanns någon hårdvara för att konvertera till DV-format innan det skickas vidare.

__________________________________

Sakta men säkert ska jag äta upp dom !

b all the *nörd* u can b - Tekno

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man stoppar juh inte dit en port på en pryl utan att den har ett syfte.. eller nå't ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det finns digitala VHS-bandare. Men dessa verkar (vad jag har sett) inte ha så många digitala utgångar.. På grund av "risken" att folk skulle kopiera..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Jepp. Men då lär ju priset bli lite högre och det kan ju vara svårt att motivera folk att köpa en vhs-video för ett par tusen när dom lika gärna kan köpa en DV-kamera med analoga ingångar.

DV-kameran kan ju användas till att filma på semestern och dylikt.

 

En vhs-video har ju dom flesta. Eller så kan man skaffa en för någon tusenlapp.

__________________________________

Sakta men säkert ska jag äta upp dom !

b all the *nörd* u can b - Tekno

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns. JVC har minst två modeller, minns ej beteckningen. Dom har visserligen inbyggd mini-DV-bandare också, men det är ju inte fel. Kostar runt 13-15 kkr.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...