Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

escape() på mac med netscape 4


Haren

Rekommendera Poster

Jag har ett väldigt knivigt problem nu.

 

I en sökfunktion jag håller på att bygga på en webbsida ingår det att jag ska skicka en kodad sträng till servern, dvs knepiga tecken i stil med å,ä,ö ska bytas ut mot koder, te x "ö" byts ut mot koden "%F6", detta för att serverprogramvaran ska klara sökningen.

 

Detta är inga som helst problem i Internet Explorer, och verkar även fungera i Netscape 4.5 och senare versioner under Windows. Men så fort jag testar sidan i Netscape på en Macintosh, fungerar det inte.

 

Javascript-funktionen jag använder för teckenomvandlingen är escape().

 

Exempel: alert(escape("åäö")); visar en alert med texten "%E5%E4%F6" i IE och Netscape 4.5 under Windows, och likaså IE på Mac, men INTE i Netscape 4.7 på Macintosh! Där visas "åäö" i stället!

 

Testar jag sedan att helt enkelt göra alert("%E5%E4%F6"); så visas "%E5%E4%F6" i IE och Netscape under windows, men på mac:en med Netscape visas skräptecken (Ê<promilletecken>^).

 

Vad jag undrar är, vad finns det för något alternativ om jag vill omvandla tecknen till någon motsvarande kod när användaren har mac och netscape 4 (stackars kille)... Att byta plattform är förstås inget alternativ, det måste fungera på dessa plattformer. Jag läste något om en funktion som heter encodeURI respektive decodeURI, men mina försök att använda den har inte lyckats.

 

Tacksam för hjälp. Ytterligare förklaringar kan dyka upp under dagen, kan ha glömt säga något.

 

-------------------------------

Haren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...