Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installera program i en terminalserver


Elena1

Rekommendera Poster

Hej,

jag ska installera ett program till en terminalserver men vet inte hur jag går till väga. Finns det ngn snäll själ som vill hjälpa mig????

 

Tack på förhand!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt förklarat: använd add/remove programs under kontrollpanelen.

 

Krångligt förklarat: läs manualen...

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack Seb,

men det har jag gjort. Installerade programmet genom Add/remove programs men hur kommer användarna åt programmet så det kommmer på deras datorer när de loggar in???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggar de in på Terminalservern så bör programmet dyka upp på startmenyn. Om det inte gör det så får du lägga till en genväg under All users.

 

Loggar de in på sina egna burkar så måste du nog köra Citrix för att kunna köra programmen på Terminalservern.

 

______________________________________________

Verkar som jag har fått tillbaka mitt alias.

Tror jag, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men en annan undran då vad är citrix- för ngt program?

 

Jag fick ett annat svar fr en annan och det var ngt program som hette ngt med picture i början, tror det var picturetaker???? som man skulle använda för att få programmet över till klienterna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om vi pratar om olika saker här...

 

När du kör mot en terminalserver så installeras ingenting på klienterna. De behöver inte ens ha en hårddisk.

 

Allt exekveras på terminalservern, och endast skärmbilderna skickas till klienten.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citrix Metaframe är ett tilläggsprogram till Terminal Services med extra funktioner och bättre klient enkelt förklarat.

 

För att klienterna ska få tillgång till applikationen på servern måste Terminal Service Client installeras på dom, sen kan man via Client Connection Manager konfigurera start av applikationer på Terminal Servern. Är programmet inte anpassat för TS så kan man få göra lite tricks med script-filer men det brukar alltid lösa sig till slut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...