Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dax att skaffa nytt.


P3tter

Rekommendera Poster

Tänkte köpa mig ett nytt grafikkort, så vad ska jag köpa... vill ha så mycket som möjligt för pengarna... ska jag satsa på ett GF4 TI 4600 eller ska man betala mer för ett ATI 9700???

Och vilket märke ska man välja, Creative är ju rätt billiga.. men,,, ja ni hajjar...

 

hmmm, att mitt 1942, hoppar och hackar beror väl på för klent kort eller?? (har nu ett GF2 GTS) tex så rör sig fordon väldigt "ryckigt"...

 

Iövrigt P4 1.4GHz 384MB

 

There is nothing more practical than a good theory.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog ska du kunna köra det med dina grejer.

Av många tips jag läst om battlefield och lagg så kan man tex välja att köra battlefield i Win 98 kompatibelt läge.

Annars kan du läsa denna tråd

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=337663#337663

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju bättre dator än vad jag har och med en Athlon 1GHz och ett Leadtek GF2 GTS så går det helt ok för mig att spela.

 

Ett Radeon 9700 pro är bättre än GF4 ti 4600 på nästan alla punkter. Priset ligger väl iofs på nästan 1500 kr mer så då får man ju avgöra själv om det är värt det.

 

Min filosofi är dock varför nöja sig med nått annat än det bästa. Rätt som det är så ploppar det upp nya spel på marknaden som kräver ännu mer.

 

Dessutom så stödjer ju 9700 pro DirectX 9 vilket säkert lär dyka upp i fler spel framöver. Så jag tycker du bör satsa.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATI har ju rätt många fördelar gentemot nVIDIA såsom IDCT-support vid filmuppspelning, bättre bildkvalitét, bättre 3:e-parts support etc. så valet borde egentligen vara självklart. Ett 9700 låter nästan lite overkill med tanke på att de lägre versionerna såsom 8500 och 9000 funkar ypperligt (åtminstone för mig) men vill du lägga ut för att få det värsta så go ahead.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDCT = Inverse Discrete Cosine Transform

eller Motion Compensation som det ibland kallas (om det är exakt samma sak vet jag inte). Exakt hur det funkar vet jag inte men jag hittade lite köpråd och info om det på en sida. Har man snabb dator så är det inte lika nödvändigt om man bara ska kolla på filmen men antagligen bra att ha om man vill göra annat med datorn som drar kraft under tiden. De enda kort i nVIDIA serien som stödjer IDCT är MX-varianten av GeForce4.

 

-----------------------------------

What is the best video card to play DVDs? First of all, don't be fooled by adverts you may have read !

 

Voodoo3, TNT2, as well as G400 cards are NOT DVD accelerated at all !!!

 

All these amazing cards are just overlay compatible. They just support the min specifications needed to play DVDs !

 

To have a smooth playback, you need a fast CPU and a video card that has fast colorspace conversion (YUV to RGB). There's NO need to have a DVD accelerated card if your CPU is fast enough (PentiumII 400+MHz).

 

If you have a mid-range CPU (K6-2 300MHz to PentiumII 350MHz) you may need some hardware assistance (Motion Compensation or iDCT), if not a specific MPEG-2 card.

 

We won't list all true DVD accelerated video cards, but keep in mind that there are several Motion Compensation or iDCT specifications (ATi MC, S3 MC, ATi iDCT etc.). And all softwares DVD decoders don't know them all (PowerDVD v1.50+ knows S3 MC, ATi MC but cannot use Rage128 iDCT. Cinemaster knows ATi's MC and iDCT but cannot use S3 MC).

 

Once again, the video card you have must match the DVD software specifications, if you want to use some hardware acceleration your own video card supports.

 

Finaly, to answer the question, it's better to invert its terms!

 

What video cards shouldn't you have to play DVDs?

 

Older cards as Matrox Mystique/Mystique 220/Millenium/MilleniumII, as well as S3 Trio and ALL OLDER cards are NOT overlay/DVD compatible. (if you use a Mpeg-2 card, these old cards will be OK! Overlay is done by the Mpeg-2 card !)

 

All other new video cards are overlay/DVD compatible and can be used to play DVD.

 

You still want a brand and a model?

 

Well, if you need a cheap DVD system, go for the well known ATi Rage Pro card! It's definitively a bad choice if you're a hard core 3D gamer, but Rage Pro has got a really super fast colorspace conversion, and it's Motion Compensation is known by any recent and good software DVD decoders!

 

The Rage128 is far from the best 3D cards, but it's got a powerful iDCT that may help mid-range CPUs to render DVD playback the right way.

 

Whatever brand you have got, be sure to always install the latest drivers available!

 

[inlägget ändrat 2002-10-03 16:48:11 av JOPS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det laggar så otroligt....

När strider är bara att glömma, har inte en chans att hänga med, det bara "hoppar" framför ögonen...

hmmm kanske en simulation av stridschock

 

P

 

There is nothing more practical than a good theory.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cosinustransformen är ett basbyte, man tolkar s a s om bilden så att den uttrycks i cosinustermer, dvs i bildens frekvensinnehåll. Invers cosinustransform transformerar bilden tillbaks till vad den var innan. Det finns många transformer, just DCT används ofta inom bildbehandling, och ingår t ex som en del i omvandlingen av bilder till JPEG.

 

Så DCT/IDCT är alltså inte detsamma som Motion Compensation, men cosinustransformen ingår förmodligen i algoritmen som utför MC.

 

Kanske något klargörande i alla fall...

 

/Ståhlis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för informationen Stålis. Jag såg dessutom efter att jag gjort mitt inlägg att de flesta kort, inklusive nVIDIA's, hade stöd för Motion Compensation men inte IDCT och drog då slutsatsen att det inte var samma sak men nu är det alltså bekräftat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nja. P4-1400 är inte bättre än Athlon 1 GHz. Min lilla duron 900@1200 får en P-Rating av sandra på över 1600. Kallar den därför för en "1500+".. :)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Observera att infot om Rage Pro och Rage-128 var ganska ålderstiget. Vilket "modernt" kort som helst idag klarar av att koda av DVD och (framförallt) divx ordentligt. Till och med ett enkelt GF2MX-kort för femhundringen klarar det ypperligt. (och då har man ju basic 3-d på köpet).

 

(Vem kör med 300MHZ-cpu idag? Lågbudgetgrejorna nuförtiden är ju på typ 1300 MHz!

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor nackdel med ATI som måste nämnas är drivrutinerna! Här leder NVIDIA stort. Dessutom nvidia ypperliga drivrutiner för Linux, vilket iaf betyder något för mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Rage-korten är gamla betyder inte att de är sämre än nya kort på att spela upp DVD. Oavsett CPU-hastighet finner jag uppspelning "mjukare" på Rage och Radeon-korten än några andra modeller eller fabrikat (förutom Matrox). Om det är inbillning eller fakta är jag dock osäker på. Prova själva. Och vad gäller nVIDIA så finns det bara en serie som klarar IDCT och det är GF4MX (OBS: Inte GF4Ti eller äldre modeller).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan Catalyst drivarna kom så är ATI helt klart ikapp med Windows-supporten. Vad gäller Linux tycker jag du bör ta tillbaka att nVIDIA supportar Linux väl då de inte ens släpper specarna för sina kort till andra utvecklare. Sist jag kollade statusen för DRI-projektet så klagades det t.ex. på att nVIDIA inte ger någon support alls för utvecklare och att nVIDIA's egna drivare var buggiga. För att inte tala om hur MPlayer lär gå på dem. Misstänker att man inte får hårdvaruacceleration att fungera så lätt. Bästa drivrutinssupporten för Linux är utan konkurrens Matrox. ATI har tillräckligt bra men nVIDIA's kort är i många fall obrukbara i Linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

IDCT behöver man väl bara om man har en slö CPU? (DVS. en CPU som är typ 3 år gammal.. eller under 500 MHz.)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver och behöver... Vill man belasta CPU'n med annat under tiden man kollar på film (som säkert fler än jag vill) så är det ju bra att ha och eftersom ATI's Radeon serie har det och mycket mer så tycker jag det är ett bra val över nVIDIA som bara inriktar sig på rå 3D-prestanda utan bildkvalitét eller extra features.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...