Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fy f-n för Billström & Co.


Johan Malm2

Rekommendera Poster

Det är så man mår illa! 10ggr om.

Visst visste man innan att det pågår mycket mygel i kulisserna när det gäller politiker, men att det sker så här öppet som i Annika Billströms fall är... ja, jag vet inte vad man ska kalla det, jag är mållös. Att några veckor innan valet *lova* en sak inför media och befolkningen i Sthlm, och sedan direkt efter valet smygförhandla och göra upp en deal med regeringen och mp som går tvärt emot det bara några veckor gamla löftet! Dessutom, vad ska vi med kommunalt "självstyre" till när det inte är det? Antingen så har vi det systemet och följer det, eller så har vi raka motsatsen där regeringen regerar ända ner på stadsdelsnivå - alla mellanting är inget annat än vidrigt hyckleri.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=61742

 

"Finansminister Bosse Ringholm bekräftar att fullskaleförsöket i Stockholm handlar om "riktiga" pengar, det vill säga att bilisterna själva kommer att få betala. Inte som vid försöket i Göteborg, där de bilister som deltar får pengar att använda till detta.

 

Har Annika Billström varit med i samtalen om trängselavgifter?

 

- Ja självfallet har vi fört samtal med henne om det här, säger Ringholm.

 

Så att hon är med på det också?

 

- Självfallet. De håller ju på och diskuterar, s, v och mp, om en överenskommelse i Stockholms stadshus. De har hunnit så långt, när det gäller trängselavgifter, att de i princip är överens om vad som ska göras."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en stark känsla av att Billström blev överkörd av Göran Persson. Enligt DN så var trängselavgifterna i Stockholm det som till slut fick MP att stödja S. I det läget får nog lokala vallöften stryka på foten. Nu försöker hon ju hålla färgen, men sannolikt kommer hon att få betala för detta med en tung svekdebatt.

 

Vad gäller trängselavgifter rent generellt så kan nog de flesta som färdas i innerstan på vardagarna vara överens om att något måste göras. Sådana här avgifter har införts runt om i världen med ganska goda resultat enligt ett Aktuellt-inslag igår. Det kan vara värt att prova, men jag inser ju att bilister - som redan har avsevärda utgifter - inte direkt blir förtjusta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Varför inte göra så här :

 

Gör en gigantisparkering utanför t ex Norrtull och någostans på södersidan. Sedan kan man för en billig slant parkera och få bussbiljett på köpet. Sedan kan man kanske stänga av vissa vägar för trafk, eller i alla fall för allmän trafik. Sedan kanske man kunde fixa så att de som verkligen måste köra inne i stan kunde ansöka om någon form av tillstånd. Jag ser många fördelar i detta.

Vem fan tycker det är kul att köra inne i stan? Hur kul kan det vara att hitta en parkering? Om man hittar en parkering och står där några timmar, så är det inte helt roligt då man kollar vad det kostar. Ta t ex Galleria garaget. Snor dyrt att parkera.

 

Ett litet förslag som antagligen många inte gillar..

 

// Magnus

--Scan´my network and die--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Infartsparkeringar är svåra att anlägga. Utav någon anledning behövs de alltid i områden där det bor folk. De bofasta vill då inte ha en stor parkering som alstrar trafik, som tar bort deras gröna(?) mark eller dylikt.

 

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om trängselavgifter, då jag inte nyttjar bil så ofta men det minst sagt ett intressant experiment om det genomförs. Som utomstående betraktare - inte en av de som betalar : ).

 

Undrar först vilka grupper det är som kommer att drabbas värst? De som har fasta kontorstider åtta (eller) nio till fem kan inte rucka så mycket på den tid då de ska börja. Får då de en ökad milersättning eller? De som arbetar flextid de kan dock ofta ganska lätt slippa dessa avgifter.

 

Sedan vad händer om de blir en stor ström av nya resenärer till kollektivtrafiken under rusningstid? Bussar/tunnelbanor/tåg är redan idag minst sagt hårt belastade.

(urspårning [ Det är klart att de måste ta extra betalt av bilarna för att förmå folk att nyttja kollektivtrafiken med tanke på hur mycket ett månadskort kostar] )

 

mer urspår:

Uppgift i DN idag: Att ha en boendeparkeringsplats på gatan i Stockholm kostar 250 kr per månad! Bara jag som tycker att det är väldigt billigt?

 

Nä - jag gillar min cykel!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att förmå folk att nyttja kollektivtrafiken med tanke på hur mycket ett månadskort kostar] )

 

Ursäkta? Är det inte ni Sthlmare som bara betalar en femhundring i månaden eller något för obegränsat (och omfattande) resande med SL? Det om något anser jag vara snorbilligt! Jämför andra kommuner.. ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heheh - sant Weyland. I förhållande till de övriga landsting jag åkt kommunalt i är det inte fullt lika dyrt.

 

Men det är forfarande inte billigt tycker jag. En enkel orsak till detta är deras egenhet att höja priset med 50 kr vart och vartannat år.

 

Ehh - fasiken. Lyckas inge bra med detta svar! ;)

 

 

/T

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på radio Stockholm:

 

"Ordförande i trafikberedningen säger att kollektivtrafiken inte skulle klarar av den tillströmningen av resenärer som skulle ske vid ett snabbt införande av trängselavgifter"

 

(fritt citerat, ej exakt dvs)

 

Som sagt - intressant experiment om det nu blir av.

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh... vem är det?

 

Rota lite här ;)

//eforum.idg.se/search.asp?allaSajter=true&eforum=true&soktext=&rubrik=&skrivetav=uno&startyear=1995&startmonth=01&startday=01&endyear=2002&endmonth=10&endday=05&allaSajterCheckbox=on&sortera=relevans

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...