Just nu i M3-nätverket
Jump to content

session.timeout

toksara

Recommended Posts

Har problem med sessions....har ett intra som funkat fint tills i början på veckan. Helt plötsligt funkar knappt sessionerna, man loggas ut efter mindre än 3 minuter och det e inte nån speciell sida detta gäller utan allmänt..jag har inte installerat IE6.0 utan kör fortfarande med 5.5 så det borde inte vara problemet....frågan är bara vad?....

Pär Abrahamsson

Hej!

Session.timeout kan styras på lite olika sätt, antingen via programkoden på asp-sidorna eller i IIS:ens inställnignar. Om vi förutsätter att inget är ändras på aspsidorna (för det borde du ju känna till) så borde alltså något ha hänt med inställnignarna i IIS:en.

Dessa nås så här:

Kontrollpanelen -> Administrative Tools -> Internet Services Manager

Leta reda på den aktuella webbplatsen (om du har flera olika på maskinen), högerklicka och välj 'Properties'

Klicka på fliken 'Home Directory'

Klicka på Configuration-knappen

Klicka på 'App options'-fliken

Där hittar du en kryssruta som heter 'Enable session state' (skall vara ikryssad) samt ett värde i minuter för timeout.

Observera att det är ett värde i minuter och inte i sekunder som när man reglerar detta i sin aspkod.

Pär Abrahamsson

Då återstår bara att något är ändrat i aspfilerna, antingen i Global.asa eller i någon av asp-sidorna.

Jag kan inte se någon annan anledning.

du har inte nån aning ungefär vad som skulle kunna åstakomma nått sånnt här?

Jag har laggt till en ny funktion på intrat men det borde väll inte påverka hela intrat eller?

Pär Abrahamsson

Programkoden i asp för att åstadkomma detta ser ut så här:

session.timeout=XX där XX är timeouttiden i sekunder. Sök på session.timeout i alla asp- och asa-filer på ditt intranät så är det möjligt att du hittar något *men* session.timeout kan också ändras från ActiveX-objekt som används på webbsidorna/webbfunktioner så det beror ju på vad din "nya funktion" är för något.

Om den använder ActiveX-objekt och felet uppstått i samband med installation av det objektet så skulle jag gissa på att felet finns där men för att ändra i ett sådant objekt så behöver du tillgång till objektets källkod (som kan vara i C++, Visual Basic, Delphi eller något annat programmeringsspråk).

Andra sätt att försöka avhjälpa felet skulle väl kunna vara något av följande, vilket som är bäst/lämpligast/enklast vet jag inte, det beror ju helt på vad ert intranät innehåller:

- Om du har någon global fil som används av alla filer på intranätet så skulle du kunna lägga in koden "session.timeout=1200" i den filen.

- Om du använder globla.asa så skulle du kunna lägga in session.tiemout i avsnittet för session Onstart.

- Skapa en ny webbplats i IIS:en, kopiera över allt, provkör, se om problemet försvinner.

- Avinstallera din nya funktion

- Avinstallera och ominstallera IIS:en (görs via kontrollpanelen, lägg till/ta bort Windowskomponenter)

Nu fungerar det!! Har inte en aning om vad det kan vara som gör att det fungerar igen men det gör det...

peppar peppar!!!

tackar för all hjälp!!!

//Sara

Pär Abrahamsson

Rättelse:

Som Magnus Gladh så korrekt påpekade i ett annat forum gällande samma frågeställning så anges session.tiemout i minuter även i ASP-kod och inte i sekunder.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...