Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registrera domän


Fribbe

Rekommendera Poster

Att registrera en domän är idag inga problem, det finns många företag som hjälper dig med detta.

 

Men HUR är det sedan när man har fått sin domän och vill "peka" den på ett utrymme på en webserver. Antingen en egen eller ett gratis utrymme. (har man ett betalt webutrymme brukar ju detta företag fixa till domän-pekningen)

 

Tacksam för svar.

 

/Fribbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De flesta har lagt upp en 'temporär' nameserver för din domän. När du fick ett konto vid din registrering kan du själv gå in och peka om din domän mot den namnserver (dns) du önskar.

Önskar du inte byta namnserver utan endast vill rikta (exvis www-pekaren) bör du kontakta namnservern som då måste veta på vilken webserver (ip-nummer) den hittar dina sidor.

Hoppas jag har förstått din fråga rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och detta att: "kontakta namnservern" är det ngt som vem som hellst kan göra?

 

Hur får man reda på vilken det är?

Har själv spray-domän och den webstyrning som finns där fungerar mkt dåligt efter det att de byggt om den.

 

Styrde från början min domän direkt mot mitt IP, men det går tyvärr inte längre.

Måste gå mot "HTTP://IP"....tragiskt.

 

/Fribbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej. Vet inte alls hur 'spray-domäner' fungerar. Vet egentligen inte alls vad du menar med en spray domän. Men kolla på ditt domännamn blabla.bla i whois så får du reda på vad dina namnservers heter. Har du konto för din domän hos Spray så borde du själv kunna gå in och peka om den. Är det inte så, så har spray ditt konto och lösenord till 'top-domäns'-registratorn, då bör du be att få dina kontouppgifter eller be att Spray pekar namnservrarna mot önskade namnservrar. Till din andra fråga... om det är så att du bara vill att ditt CNAME (ett slags alias) www skall peka mot ett 'webhotell' skall du be din namnserver att ändra bara www-pekaren mot den ip-adress ditt webhotell har. Hoppas det klarnade något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...