Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bäst dist...


Wippika

Rekommendera Poster

Vilket är den lämligaste distrubitionen om man vill sätta upp en server... typ för mail, filer och web...

 

och även var kan man ladda ner dom. finns det färdiga för nedladdning som bara är att bränna på cd sen eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad skiljer den från t.ex Red Hat???

 

jag menar man måste väll kunna installera red hat, beror det inte på hur man konfigurerar den??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står på första sidan, "ett säkerhetshål i standardinstallationen på 6 år". Å det var SSH s/key auth.buggen i sshd.. du kan inte få ett säkrare OS vid en standardinstall. En linuxdist som redhat måste du låsa ner bra mkt för att få säker.. ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-02 20:09:11 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man kan installera Red Hat, tusan så enklare än OpenBSD dessutom. Senaste är 8.0, som släpptes i måndags för nedladdning. Skriver det här i Red Hat 8.0, just nu.

 

Mandrake 9.0 är också ett tips, den är otroligt lätt att installera och konfigurera. Och sen kör man den som server fjärrstyrd, genom "Webmin" i en webbläsare från vilken maskin som helst på jorden. Webmin har wizards för ALLT i burken ;) Du kan tom bränna cdskivor genom webmin...(har jag gjort)

 

Red Hat 8.0 känns något mer stabil än Mandrake som workstation, så här långt i mitt testande av nyheterna. Som server antar jag att det är svårt att märka någon prestandaskillnad ? Fördelen med Mandrake är att många "bekvämligheter" är aktiverade "by default", så man slipper göra det själv, som tex automatisk igenkänning och montering av NTFS-partitioner/diskar mm mm :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En linuxdist som redhat måste du låsa ner bra mkt för att få säker.. ;p

 

Och hur svårt är det ? Det är juh bara att stänga av ett par tjänster som är aktiverade "by default", som tex sshd och linuxconf, och det är inte längre särskilt många som är aktiverade "by default". Brandvägg ingår i standardinstallationen.

 

Sen beror det till syvendes på hur paranoid man är ;)

 

Att OpenBSD inte "crackas" ofta beror nog mest på att den är otroligt sällsynt haha :D

 

 

 

/Mc Ketchup

*asereje, ja deje tejebe tude jebere seiunouba majabi an de bugui an de buididipi*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser att en grafisk installation av redhat är enklare än textbaserad openbsd så bör jag väl inte tala om vad jag anser om din åsikt ;p

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betvivlar inte att du gillar textbaserad installation, Weybot, men resten av mänskligheten tycker att det är ganska trevligt med "vänliga" skärmar kompletterade med vänliga hjälptexter. Hursomhelst går det hela fort, och man gör det väl bara en gång på en server ?

 

Erkänn att du gillar OpenBSD mest för att det är nördigare :P

 

 

/Mc Ketchup

*asereje, ja deje tejebe tude jebere seiunouba majabi an de bugui an de buididipi*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt när det gäller servrar, är att de skall innehålla så lite så möjligt och köra så få processer som möjligt. X har över huvudtaget inget att göra på en server. I detta perspektiv är *BSD inget dåligt val (men jag förstår för allt i världen inte varför du vill stänga sv sshd? Det om något är väl en daemon man vill ha igång?). Jag skulle själv föredra FreeBSD, men jag skulle lätt välja OpenBSD framför RedHat om valet stod mellan dessa. Den som inte klarar av en textbaserad installation och textbaserad konfigurering blir nog tyvärr grymt besviken då allt inte går att göra via peka-klick-interface. Lägg sedan till *BSDs ports-system, som gör det till en barnlek att installera program. Glöm "rpm-hell", med alla inkompatibla bibliotek!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RedHat 8.0 nu också!!! Jag har precis fått till Mandrake 9.0 ju(h) !!!

Kommer det en ny version en gång i månaden nu eller varannan vecka nu eller ?

 

Red Hat 8.0 känns något mer stabil än Mandrake som workstation, så här långt i mitt testande av nyheterna.

What do you mean Maze ?

Vad är det för gcc ? Har det inte varit gcc 3x som varit lite stökig ?

 

Weybot, men resten av mänskligheten

Haha:)

Jag tror nog att det finns en mänsklig Oscar...men man vet aldrig, det finns ju Alice.

 

Förövrigt har jag gömt mig på landstället nu och surfar på 48.0 kbit/s, så man kanske kan skriva genomtänkta inlägg nu...

 

/TN - 1000:e inlägget! My God! Hur mycken smörja kan man kläcka ur sig...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missförstår du med flit, eller ?

 

 

Min åsikt när det gäller servrar, är att de skall innehålla så lite så möjligt och köra så få processer som möjligt.

 

Exakt. Vilket med fördel görs genom att välja få paket att installera, dom man vill ha tex, och om något ändå "slunkit igenom" är det oerhört lätt att stänga av. I både Red Hat och BSD.

 

X har över huvudtaget inget att göra på en server.

 

Och vad har det med grafisk kontra textbaserad installation att göra ? Installationen körs juh i en framebuffer, behövs inget x i h-e för den saken ;)

 

I detta perspektiv är *BSD inget dåligt val

 

Onödig kommentar. Se ovan.

 

(men jag förstår för allt i världen inte varför du vill stänga sv sshd?

 

Nåja, det beror på vad man använder datorn till, men på en workstation ogillar iaf jag att ha en demon igång som sitter och väntar på att nån utifrån ska "råka" knappa rätt lösenord. På en server är den förstås användbar, om man har ett svårt lösenord. Eller om man använder Webmin, senaste säkerhetsluckan var juh i sshd...

 

Jag skulle själv föredra FreeBSD, men jag skulle lätt välja OpenBSD framför RedHat om valet stod mellan dessa.

 

En ren smaksak, till sist är det admins kompetens som avgör.

 

Den som inte klarar av en textbaserad installation och textbaserad konfigurering blir nog tyvärr grymt besviken då allt inte går att göra via peka-klick-interface.

 

Ännu ett missförstånd. Det är inte för att låta bli att lära sig man har gui, utan för att göra saker smidigare - även för proffs. Självklart skadar det inte att kunna hantera en shellbaserad texteditor, jag älskar mc.

 

Lägg sedan till *BSDs ports-system, som gör det till en barnlek att installera program.

 

Nåja, nu var det juh inte så mycket som skulle installeras på en server :P

 

Glöm "rpm-hell", med alla inkompatibla bibliotek!

 

Red Hats Update Agent fungerar grymt bra, updaterar tom kernel utan ETT ENDA strul. Helt automatiskt. Det klarar inte ens Mandrake. Det är för övrigt knappast något "rpm-hell" aktuellt, eftersom vi forfarande pratar server och inte lekstugemaskin :P

 

I övrigt vidhåller jag att "Webmin" är suveränt för fjärradministration :)

 

/Mc Ketchup

*asereje, ja deje tejebe tude jebere seiunouba majabi an de bugui an de buididipi*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RedHat 8.0 nu också!!! Jag har precis fått till Mandrake 9.0 ju(h) !!!

Kommer det en ny version en gång i månaden nu eller varannan vecka nu eller ?

 

Puh, det har varit en hård tid för ftp-servrarna ;) Usch, så har jag juh Lycoris build 51 som ligger i pipelinen på min hdd - det kostar att ligga på topp ;)

 

What do you mean Maze ?

Vad är det för gcc ? Har det inte varit gcc 3x som varit lite stökig ?

 

Mjao, det är mer att Mandrakes kernel inte gillar SiS-chipset speciellt mycket, och jag har SiS. Fransmän...dom anser nog att man ska köpa ny dator :]

Däremot har juh Mandrake drösvis med bekväma funktioner som helt saknas i Red Hat. Där får man kavla upp ärmarna aningens mer, men ingenting jmfrt med OpenBSD ;)

 

Haha

Jag tror nog att det finns en mänsklig Oscar...men man vet aldrig, det finns ju Alice.

 

Myten, Legenden, Mannen ?

 

Förövrigt har jag gömt mig på landstället nu och surfar på 48.0 kbit/s, så man kanske kan skriva genomtänkta inlägg nu...

 

Winmodem m 48 kb/s..those where the days ;)

(fn, jag har aldrig ägt ett långsammare modem, på den tiden surfade man T1 på jobbet i Windows 3.11 for Workgroups med Netscape 3.0 Gold)

 

 

/Mc Ketchup

*asereje, ja deje tejebe tude jebere seiunouba majabi an de bugui an de buididipi*

 

[inlägget ändrat 2002-10-02 21:47:27 av Mc Ketchup]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är får man kavla upp ärmarna aningens mer, men ingenting jmfrt med OpenBSD ;)

 

Jo det är juh så j-a svårt att skriva ett litet kommando som är väl dokumenterat i en utmärkt installationsanvisning, eller hur? ;p

 

Förstår faktiskt inte meningen med att dra ner en fet linuxdist om man vill leka server å lära sig något samtidigt..

 

2. Everything around us can be represented and understood through OpenBSD.

[inlägget ändrat 2002-10-02 21:54:36 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår faktiskt inte meningen med att dra ner en fet linuxdist om man vill leka server å lära sig något samtidigt.

 

Känner ni vibbarna ? Det börjar låta kusligt likt datorkrig :) Weybot kan lätt bli BSD:s motsvarighet till Whistler :P *gör vågen*

 

Jag har inte sagt att OpenBSD är dåligt på ett enda sätt, jag har bara hävdat att Red Hat är de facto precis lika användbart som server. Om man vill. Men visst, sitter man på en trång lina så är OpenBSD något mer slimmad, alltid något vunnet isåfall :P

 

 

/Mc Ketchup

*asereje, ja deje tejebe tude jebere seiunouba majabi an de bugui an de buididipi*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner ni vibbarna ? Det börjar låta kusligt likt datorkrig :) Weybot kan lätt bli BSD:s motsvarighet till Whistler :P *gör vågen*

 

Det är vääl hela tanken? För övrigt är väl just Datorkrig ditt favoritforum? ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte lägga mig i diskussionen med en liknande fråga. Har kört RedHat ett tag för ett par år sen så jag är ingen höjdare på Linux. Nu tänkte jag eventuellt testa Linux och undrar lite vad jag ska välja.

 

1. Jag vill ha en enkel installation och administration.

 

2. Det jag främst ska ha den till är att spela mp3 via nätverk så det får gärna vara enkelt att ansluta till en nätverksenhet. Sen vore det trevligt med tips på en bra mp3-spelare. Sen kommer jag väl kanske installera Apache och MySQL också för att testa.

 

3. Om jag vill styra datorn via VNC startar den då innan jag loggat in? Jag vill ju inte ha skärm, mus och tangentbord till datorn. Går det annars att logga in automatiskt vid start?

 

Är det bättre om jag startar en ny tråd eller?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. För att inte start ett religiöst krig undviker jag att svara på denna fråga.

 

2. Det finns program till linux/unix som låter dig browsa runt bland windowsdatorer och deras utdelningar. Annars är det smbmount, eller samba, som du behöver i botten för att komma åt windowsdatorer. mp3-spelare blir väl xmms, som är motsvarigheten till winamp. Den klarar f ö andra format också, så som t ex ogg.

 

3. Du loggar in via ssh, och det går att konfigurera så att ssh-servern startas automatiskt när linux bootar. Vill du sen köra grafiska program kan du köra en X-server på den dator du sitter vid (finns även till Windows), och köra x-forwarding över ssh.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr (eller som tur är, snarare), så är RedHat och OpenBSD inte likvärdiga som servrar, just för att de är olika operativsystem! OpenBSD är ett rent, säkert och konsekvent uppbyggt operativsystem jämfört med den röra som RedHat är i jämförelse.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Då tar jag nog RedHat som jag testat tidigare. Jag är ju inte ute efter bästa/stabilaste/snyggaste utan bara nåt som är enkelt och klarar det jag vill.

 

2. Ok, då hittar jag säkert nåt när/om jag väl lyckas få igång det öht.

 

3.

Du loggar in via ssh, och det går att konfigurera så att ssh-servern startas automatiskt när linux bootar. Vill du sen köra grafiska program kan du köra en X-server på den dator du sitter vid (finns även till Windows), och köra x-forwarding över ssh.

Jaja, nu tar vi och lugnar oss ett par kilo va ;oD Jag tror jag fattar vad du menar men att ställa in allt det och få det att funka vete fan om jag fixar. Jag vet ju knappt hur man installerar ett program i Linux :o)

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aja, nu tar vi och lugnar oss ett par kilo va ;oD Jag tror jag fattar vad du menar men att ställa in allt det och få det att funka vete fan om jag fixar. Jag vet ju knappt hur man installerar ett program i Linux :o)

 

Lugn, ska du göra vnc kan du strunta i X, en VNC-server för *nix är en xserver (dvs, du får en display) så om du föredrar vnc-klienten framför XVision, XFree86 eller nåt annat så går det lika bra det med. Du behöver inte ställa in ett dug, bara se till att xvnc startar på servern innan du försöker köra vnc.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du sen köra grafiska program kan du köra en X-server på den dator du sitter vid (finns även till Windows), och köra x-forwarding över ssh.

 

Det vill jag göra! :)

 

Jag har en burk med Mandrake 8.2 som jag vill fjärrstyra från min egen med Mandrake 9.0. Textbaserat via ssh är det inga problem, men hur gör jag det grafiskt? Jag känner på mig att det borde vara skitenkelt..?

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en burk med Mandrake 8.2 som jag vill fjärrstyra från min egen med Mandrake 9.0. Textbaserat via ssh är det inga problem, men hur gör jag det grafiskt? Jag känner på mig att det borde vara skitenkelt..?

 

Ok. Har nu fått hjälp av en polare.

 

Försökte (från hans dator) med

export DISPLAY=mindator:0
xeyes

 

ingenting hände, det verkade som att det kördes rätt, förutom att ingenting visades på skärmen.

 

Nån som har tips?

 

 

(update: glömde säga att vi la till datorn i xhost först)

 

____________________________

protect me from what i want.

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-04 19:10:34 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Nån som har tips?

 

ssh -X -l användare server

 

Tex:

 

ssh -X -l jonasn 192.168.0.3

 

-X betyder att du vill tunnla X, sen är det bara starta vilket program som helst när du loggat in.

 

Här kan du nog få lite mer tips:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=334530#334694

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ssh -X -l jonasn 192.168.0.3

Provade det men får samma resultat som förut: inget händer. Jag får alltså inte heller nåt felmeddelande.

 

Enligt länken du skickade "måste sshd tillåta X-forwarding, vilket den kanske inte gör default". Enligt manualen för ssh verkar det vara just detta man tillåter med -X, eller har jag missförstått?

 

(update: såg att man måste ha tillåtit X-forwarding i configfilen. Kollade upp det och det är tillåtet. Funkar ändå inte.)

 

Förstår inte riktigt vad som är fel, men det skulle vara trevligt om det funkade. Felet verkar dock ligga på min maskin, för vi testade på en annan dator som vanligtvis används på detta sätt, och samma fel inträffade även då.

 

____________________________

protect me from what i want.

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-04 20:28:07 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...