Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bäst dist...


Wippika

Rekommendera Poster

Enligt länken du skickade "måste sshd tillåta X-forwarding, vilket den kanske inte gör default". Enligt manualen för ssh verkar det vara just detta man tillåter med -X, eller har jag missförstått?

 

sshd är servern du ansluter till, på den måste X-forwarding vara aktiverat.

 

"-X" som du skickar säger att du VILL använda X-forwarding, men det har du inte mykcet för om server administratören (BOfH) inte vill att du ska kunna det.

 

---

"Windows XP - Nu fler musklick än någonsin." :)

---

Powered by: FreeBSD 4.5 // Pentium II @ 400.91 MHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att köra "xhost +" på din dator, dvs klienten. För att det ska fungera måste du säga åt X att tillåta anslutningar från andra datorer, vilket ovanstående gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att köra "xhost +" på din dator, dvs klienten. För att det ska fungera måste du säga åt X att tillåta anslutningar från andra datorer, vilket ovanstående gör.

 

xhost + öppnar väl så att jag kan ansluta till vilken host som helst? Borde det inte räcka med att skriva xhost +servern för att lägga till den servern i host access list?

 

Nåja, jag provar i vilket fall.

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sshd är servern du ansluter till, på den måste X-forwarding vara aktiverat.

 

"-X" som du skickar säger att du VILL använda X-forwarding, men det har du inte mykcet för om server administratören (BOfH) inte vill att du ska kunna det.

 

Jo, det var så jag menade. X-forwarding är tillåtet i sshd_config.

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xhost + öppnar väl så att jag kan ansluta till vilken host som helst? Borde det inte räcka med att skriva xhost +servern för att lägga till den servern i host access list?

 

Tvärtom. xhost öppnar så att andra kan ansluta _till_ din X-server (där progget ska visas)

 

man xhost:

" The xhost program is used to add and delete host names or user names to the list allowed to make connections to the X server"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom. xhost öppnar så att andra kan ansluta _till_ din X-server (där progget ska visas)

 

Ja, det var så jag menade. Måste börja tänka över mina formuleringar.

 

Hur som helst har jag redan lagt till den andra datorn mha xhost +hostname. Det funkar ändå inte. Har läst några manualer och instruktioner hur man ska göra det här, men ännu ingen framgång. Ska prova från en annan burk senare ikväll för att lokalisera problemet till en specifik maskin.

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt.. hur fixade du den sista bilden?

 

Jag har faktiskt fått det att fungera nu, med ett undantag: jag kan inte köra program som root, då får jag detta felmeddelande:

X11 connection rejected because of wrong authentication.
konqueror: Fatal IO error: client killed

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs den här artikeln:

 

http://www.apcmag.com/apc/apcmag.nsf/EA67FCD4C82B07A1CA256AC200040A09/C508A1D704C0A4FACA256B26007F34EE

 

Sen kan du tunnla antingen genom att köra den inbyggda SSH klienten som finns med i WinaXe ( X servern för windows som de pratar om i artikeln) eller ladda ned TTSSH som verkar funka bättre:

http://www.zip.com.au/~roca/ttssh.html och välja SSH forwarding under Setup.

 

Istället för att köra med tunneling genom SSH kan man köra genom något som heter XDMCP i X servern men det måste man tillåta i kdmrc.

 

Jag får alltså KDE's inloggnings ruta när jag startar upp X servern:

http://www.lundin.info/x_on_winxp4.jpg

 

Måste säga att jag är lite impad av X just nu ;-)

 

[inlägget ändrat 2002-10-05 14:51:24 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var grymt! :) Måste testa det sen.

 

Btw, glömde att säga att jag inte har nån aning om vad som gjorde att det till slut funkade. Jag gjorde nämligen precis som förut.. tror jag. :)

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program till linux/unix som låter dig browsa runt bland windowsdatorer och deras utdelningar.

 

Nu sitter jag vid min nyinstallerade Redhat 8.0 maskin och vill komma åt utdelade kataloger på en windows 2000 dator. Vad behöver jag och hur gör jag? Jag är (nästan) totalt nybörjare på Linux.

 

En annan skitgrej jag inte fattat är att när jag kör "man" och kommer till slutet av manualen så står det bara "END" och jag kommer inte därifrån. Har testat CTRL+C/X/Q osv men inte lyckats komma vidare utan jag måste stänga fönstret och starta en ny session om jag ska kunna skriva fler kommandon.. Det säger väl lite om vilken nivå jag är på ;oD

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte lite på freshmeat.net och fick upp en del, se

http://freshmeat.net/search/?q=browse+shares&section=projects&x=0&y=0

 

för info om hur du gör det textbaserat (mha samba), se

http://www.tldp.org/HOWTO/SMB-HOWTO-8.html

 

sen finns det linneighborhood,

http://www.bnro.de/~schmidjo/

 

Det är lite att välja på som sagt. Möjligen har du redan något program installerat, prova t ex kommandot

apropos browse

och se om det ger något intressant resultat.

 

För att ta sig ur man-sidor skriver du "ZZ", så "somnar" man-programmet in :-)

I nödfall kan man också använda bash's funktioner (förutsatt att du kör bash förstås), och t ex stoppa programmet med ctrl-z (obs att detta endast stoppar programmet, inte dödar).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan skitgrej jag inte fattat är att när jag kör "man" och kommer till slutet av manualen så står det bara "END" och jag kommer inte därifrån. Har testat CTRL+C/X/Q osv men inte lyckats komma vidare utan jag måste stänga fönstret och starta en ny session om jag ska kunna skriva fler kommandon..

 

Konstigt. För mig funkar det att trycka q. Har jag för mig iaf. Måste testa..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enter/space fungerade här ;)

 

pausa processer verkar väl onödigt om man inte ska återuppta dem igen?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan du tunnla antingen genom att köra den inbyggda SSH klienten som finns med i WinaXe ( X servern för windows som de pratar om i artikeln)

 

Testade det. Funkar fint, men bara i 30 minuter åt gången.

 

eller ladda ned TTSSH som verkar funka bättre:

http://www.zip.com.au/~roca/ttssh.html och välja SSH forwarding under Setup.

 

Testade det också nu. Freeware är bra, men någon X-server ingår ju inte. Nån speciell som rekommenderas?

 

Istället för att köra med tunneling genom SSH kan man köra genom något som heter XDMCP i X servern men det måste man tillåta i kdmrc.

 

Jag får alltså KDE's inloggnings ruta när jag startar upp X servern

 

Så, vilken av alla dessa metoder är det du använder? Jag vill också använda XDM! :)

 

[inlägget ändrat 2002-10-12 21:56:15 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...