Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vilken spänning på processorn?


Scourge

Rekommendera Poster

Hej!

 

På Intels hemsida hittar jag att Vcore på min Celeron Tualatin 1.2GHz är 1.475V men på kartongen står det 1.5V det gör den även på själva processorn. Nu undrar jag vilket som är rätt, nu har jag satt den på 1.5V. Men kan processorn ta skada av 1.5V om den kanske ska vara på 1.475V?

 

MVH/ Scourge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en viss "stepping" på de Celeron Tualatin 1,2GHz som körs på 1,475V.

 

En CPU med SL5XS ska köras på 1,475V. Andra steppings ska, enligt datasheet från Intel, köras på 1,5V.

Du lär nog alltså ha en som ska köras på 1,5V med andra ord. Kolla på kartongen vilken stepping som du har.

 

/force2

 

[inlägget ändrat 2002-10-02 19:36:35 av force]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om det ska vara 1.475V och jag kör på 1.5V skillnaden är 0.025V. kan det påverka CPU:n negativt? Men jag har satt 1.5V enligt kartongen och processorn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge temperaturen inte skjuter i höjden (vilket jag betvivlar starkt med en så liten höjning) så spelar det inte så stor roll.

 

Själv kör jag med en spänning som är 0,1V högre än det som är original och den tuffar på utan problem.

 

Troligtvis så är de största "effekterna" av en spänningshöjningen att du får en mer stabil dator och en högre värmeutveckling. Angående livslängd så tror _jag_ att det inte påverkar i någon större utsträckning.

 

Men vilken "stepping" har du på din CPU?

 

Hälsningar

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tA1 står det på den(Core Stepping). Kan det vara möjligt att dom har tryckt felaktigt.Alltså att det egentligen ska vara 1.475V men så har dom av misstag tryckt 1.5V på processorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stepping som du har på en Intel _brukar_ benämnas SL??? eller liknande, det står på själva prollen också men det ska även stå på kartongen.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tydligen slarvat bort kartongen. Men kan man inte ta reda på stepping på nåt annat sätt än att montera bort kylfläns och allt för att kolla på CPU:n?

 

 

/Scourge

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...