Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Katalogtjänster


o

Rekommendera Poster

Hej!

Skall skriva en c-uppsats om katalogtjänster.

Undrar vad folk tycker o tänker om katalogtjänster.

Fyller dom ngn funktion? Är tekniken på väg ut?

Tacksam för alla svar!

/Oscar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojj! Jobbig fråga att svara på. Jag tycker och tänker en massa om katalogtjänster...

 

En sak jag ofta frågor mig är varför så få applikationer har inbyggt stöd för autoensiering via LDAP. Jag tror att vi har strax under 20 kontodatabaser i dagsläget på jobbet, och de blir tyvärr inte färre. Jag tror vi kommer få se fler och fler system/applikationer som klara detta. Men det är frustrerande att det går så långsamt.

 

Katalogtjänster är defenitivt påväg in, ut med alla hemmasnickrade autensieringsmetoder och kontodatabaser!

 

(det var ett fragment av vad jag tycker om katalogtjänster...)

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I'm mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att man kan tolka det som att du är positiv till katalogtjänster och möjligheten till inloggning via katalogtjänst istället för via andra mer eller mindre hemmasnickrade system.

Man kan ju undra vad som händer när det kommer hemmasnickrade katalogsystem...

 

Tack för dina synpunkter!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är jag positiv till katalogtjäsnter. =)

 

Jag är inte orolig för hemmasnickrade katalogtjänster, de som inte följer LDAP-standarden kommer försvinna. Att det kommer små obskyra kataloger från mindre företag är bara positivt för marknaden.

Jämför med MySQL, som är ett ganska seriöst alternativ till en "riktig" databashanterare.

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I'm mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katalogtjänsterna är definitivt inte på väg ut ;-)

 

MS AD / .NET har väl i princip just börjat användas, och Novell NDS (som jag själv föredrar) har ju funnits i många år och blir bara bättre.

 

Eftersom alla plattformar och applikationer vävs ihop via katalogtjänsterna blir alla administratörer glada.

 

Det finns ingen anledning att tro att det kommer att komma 'hemsnickrade' katalogtjänster, men däremot kan ju vem som helst bygga ldapverktyg som utökar användningsområdena.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En annan fråga på samma ämne:

Om man har två applikationer som kräver inloggning med anvnamn o lösen. I dagsläget har dessa applikationer varsin databas med användarinformation.

Hur löser man detta med ex NDS? Hur kan en applikation se om jag är inloggad och får köra den.

Kanske mer en programmeringsfråga än nätverksfråga...

 

/Oscar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har applikationer som kräver en egen inloggning (inte loggar in med nätverksID), så har Novell en tilläggsprodukt, Secure Login, som samlar inloggningsuppgifter till applikationer, websidor etc i katalogtjänsten:

 

http://www.novell.com/products/securelogin/quicklook.html

 

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...