Just nu i M3-nätverket
Jump to content

E-post i T68/T39

goettel

Recommended Posts

Hur funkar egentligen e-postfunktionen i dessa Ericssontelefoner, dvs. hur kopplar man upp sig för att sända/mottaga? Via wap eller? Funkar det i utlandet?

"Hur funkar egentligen e-postfunktionen i dessa Ericssontelefoner, dvs. hur kopplar man upp sig för att sända/mottaga? Via wap eller?"

För att läsa och skicka e-post i dessa telefoner så kopplar du med Wap via GPRS. Sedan har mobiloperatörerna (åtminstone Comviq/Tele2) på hemsidan inställningar för POP3-mailkonto, som du kan göra manuellt eller få skickade. Detta fungerar alldeles utmärkt för mig i båda telefonerna. Jag har Comviq mobilabonnemang och Telia som mail-leverantör.

Vad gäller Wap/GPRS känner jag inte till funktionen i utlandet. Den informationen bör du hitta på respektive operatörs hemsida om de har roamingavtal.

/Max

JA nu är det så att T39/T68(i) har en egen POP3 klient inbyggd så du kan skippa det där med WAP! det är bara jobbigt och onödigt!

Se till att skapa ett datakonto (görs under inställningar) sedan är det bara att gå in undet "Meddelanden" och välja Alternativ och läggain din POP3 server etc. å sen hanterar du E-posten precis som dina vanliga SMS, fast telefonen kopplar upp sig mot internet och laddar ner din Epost.

GPRS ska fungera i den länder som din operatör har roamingavtal som även gäller GPRS med, kontakta din mobiloperatör.

Eposten kan du köra utomlands utan GRPS om de är så att landet saknar GPRS avtal med din operatör, skapa då ett Datakonta för GSM, (CSD)

/Anders....

För att skicka/ta emot e-post i dem skall man alltså koppla upp telefonen till en modempool om man inte vill köra WAP/GPRS, eller ?

För att skicka/ta emot e-post i dem skall man alltså koppla upp telefonen till en modempool om man inte vill köra WAP/GPRS, eller ?

Jepp!

---

stoffe-2k, Rated R for language, violence, drug use and some sexuality

Ett annat sätt är att koppla sig på din operatörs Wap-mail. Där kan du läsa och skicka med telefonbokens mail-adresser.

"skapa då ett Datakonta för GSM"

Det har jag inte lyckats få att fungera med Comviq mobil och Telia mail för att kunna sända e-post. Telefonbokens mail-adresser går ej heller att använda. Däremot går det att läsa sina Telia POP3-mail. Telias telefon för denna uppkoppling: +46859111101 (mobil från utland), inom Sverige 08-59111101.

Men det är dyrt.

Klart billigast är Wap/GPRS (Comviq).

/Max

[inlägget ändrat 2002-10-02 21:02:09 av Maratonmannen]

Ska man kolla mejl utomlads så ska man ha vodafone, eftersom dom finns lite varstans framförallt i Europa så blir minutkostnaden lägre. Dessutom är Euromail överlägset bästa wapmejlen.

GPRS ska man inte räkna med att det funkar utomlands.

/VMS7, som läst mejl i thailänska landsbygden med extern antenn.

Jag kör gprs/pop3 mail med en T68i och Vodafone (funkar i flera europeiska länder). Och som Anders skrev -helt överlägset! Nu mailar man varandra i stället för sms, mycket billigt och (nästan) lika enkelt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...